En tidning från ABF

Film och TV

Barnkultur

och barnvaktskultur

Flickan, mamman och demonerna skulle ha sju års åldersgräns. Det bestämmer förstås inte filmaren, det gör Statens medieråd, men bedömningsgrundernaär välkända. Varje gång man gör en film lägger man sig helt enkelt på en nivå som passar den målgrupp man vill nå. Och Suzanne Osten försökte göra en thriller för sjuåringar. Döm alltså om hennes förvåning när den fick en åldersgräns på – 15!

Efter överklagan sänktes åldersgränsen till 11 år. Den åldersgränsen har också exempelvis de (mycket sevärda!) Hunger games-filmerna, som handlar om barn och tonåringar som tvingas mörda varandra i brutala gladiatorspel och tills sist deltar i ett naturalistiskt skildrat gerillakrig med bombdåd mot civila.

Sannolikt betraktas sådant innehåll som mindre oroande för barn om handlingen inte utspelar sig i ett nutida Sverige. Men det väcker ändå frågan om huruvida psykisk ohälsa eller mord- och självmordstankar hos en förälder är så mycket värre? Absolut, menar Statens medieråd, som överklagade den nya åldersgränsen till kammarrätten. Tills processen är klar gäller 15 år igen.

Flickan, mamman och demonerna handlar om svåra ämnen: en psykotisk mamma och hennes demoner, som begränsar den lilla dotterns liv. Men den var också baserad på en självbiografisk pjäs, som spelats för barn i Sverige och utomlands i tio år. Dessutom är filmen testad på barnpublik i olika åldrar. Sådant sjuåringarna tyckte var för mycket blev bortklippt eller ändrat.

Åldersgränser på svensk bio mäter hur gamla barn ska få vara för se filmen utan medhavd vuxen. 15-årsgränsen är absolut oböjlig. Elvaårsgränsen tillåter däremot föräldrar (eller lärare!) att gå med barn från sju år. För Flickan kan man alltså säga att 11-årsgränsen hade passat perfekt, eftersom avsikten enligt Suzanne Osten ändå aldrig var att barn skulle se filmen ensamma. Det vart ex inte aktuellt att visa deni Barnkanalen, som många föräldrar ju använder som parkeringsplats. Filmen ska oroa, säger hon, och då måste man kunna prata om den tillsammans efteråt.

Jag hajar till när jag hör det, för vi brukar inte tänka så om barnfilm. Att den ska utmana barnen. Att den kanske till och med ska utmana föräldrarna. Sedan kommer jag på hur vi å andra sidan använder vår egen bedömningsförmåga i valetav högläsningsböcker. En del sexåringar pallar faktiskt höra Sagan om ringen. En del sjuåringar får läsa Hungerspelen, med en förälder.

Så kan vi också göra med film och tv: skilja på barnkultur, den som är till för att upplevas och delas, från ”barnvaktskultur”, den som är till för att barndomen inte ska störa oss vuxna.


 

3 x Bioaktuella äventyr

THE ANGRY BIRDS MOVIE • Clay Keitis & Fergal Reilly13 maj Arga fåglar i kamp mot onda grisar. Actionfilm för mobilspels- nördar!

SOPHELIKOPTERN • Jonas Selberg Augustsén 27 maj Romska vänner kör ett älskat väggur 100 mil genom Sverige till mormor.

LEGENDEN OM TARZAN • David Yates 13 juli Alexander Skarsgård är Tarzan i episkt djungeläventyr.


3 x Bioaktuell livsförändringar

IDOL • Hany Abu-Assad
13 maj Sångpojke från Gaza tar sig på ren jävlaranamma hela vägen Arab idol-finalen.

SLUTET GOTT, ALLTING GOTT • Pascal Pouzadoux
27 maj Madeleine, 92, har levt lyckligt och är till familjens förskräckelse redo att dö.

ABOUT RAY • Gaby Dellal
10 juni För att få genomföra sin könskorrigering måste Ray först hitta sin pappa.

Ursprungligen publicerad i nummer 2 2016