Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Film och TV

Bröderna Marx

– fortfarande bäst!

De växte upp i ett invandrarområde på New Yorks Upper East Side på 1890-talet: Leonard, Julius, Milton, Arthur och Herbert. Pappa Frenchy Marx var skräddare från Alsace, mamma Minnie kom från en tysk vaudeville-familj – hon var dotter tillen trollkarl och en joddlande harpaspelare. När sönerna visade sig ha ärvt både musikalitet och tajmning föll det sig naturligt att sätta ihop en turnerande komeditrupp.

Det finns en populär teori om att erkända ”genier” i själva verket inte är exceptionella begåvningar, utan bara ganska duktiga människor som tidigt fått möjlighet (eller tvingats) till hårt arbete. Om det stämmer formades bröderna Marx av sitt otröttliga turnerande på små scener i förra sekelskiftets USA – ibland var det bokstavligen rena vilda västern.

Karaktärerna Groucho, Chico och Harpo mejsladesut inför brutala testpubliker innan de så småningom nådde Broadway och sedan, när de redan var medelålders, filmen. Under en senare period på Paramount gick brödernatill och med tillbaka till att testa sina filmmanus på en livepublik innan de spelades in. Deras lyhörda anarki, virtuositeten i både slapstick och verbala kanonader, bygger på en aktiv publikkontakt som åttio år senare fortfarandegår genom rutan. Ibland får Groucho till och med titta in i kameran och kommentera skeendet – men även när han inte gör det spelar de så medvetet på våra humorsträngar att man som tittare alltid känner sig närvarande, inkluderad och sedd.

Jag har älskat bröderna Marx så länge att jag på något sätt nästan blandar ihop dem med min egen familj. Redan som mycket liten såg jag filmerna, inspelade från tv, tills vhs-banden började flimra. Då föll jag för den fysiska komedin och särskilt den utsatte och missförstådde Harpo, vuxenbarnet. När jag lärde mig läsa skrattade jag så jag kiknade åt de tappert kämpande översättarnas ordvitsar i textremsan. Plöjde alla böcker som fanns på svenska på biblioteket (börja med Harpo speaks! och Grouchos korrespondens)och så småningom, på engelska. Och att förstå dialogen gjorde förstås filmerna än mer geniala.

Allt har inte åldrats likaväl. Men bland filmhistoriens största komedier lyser krigsfilmen Duck soup, om nationalism och krigshysteri, och den magnifika En kväll på operan fortfarande starka. I dag slås jag av hur mycket de hand-lar om klass, om vem somfår tillhöra etablissemanget. Bröderna Marx kom från fattigdom. Inte ens när de själva blev välbärgade showbusinessinstitutioner tappade de någonsin den lilla människans perspektiv.


 

3 x upprorsmakare på bio

THE PROMISE (Terry George)
19 maj Kärlek och politisk förföljelse i det osmanska rikets sista dagar.

ALL EYES OF ME (Benny Boom)
16 juni Verklighetsbaserat om den ikoniske rapparen Tupac Shakur, son till svarta pantrar.

APORNAS PLANET: STRIDEN (Matt Reeves)
12 juli Caesars aprebeller strider mot mänskliga soldater om planetens framtid.

 


3 x uppväxtskildringar på bio

VÅR TID SKA KOMMA (Jesper W. Nielsen)
19 maj Småkillar på uppfostringsanstalt år 1967 drömmer om rymden och friheten.

PINGVINRESAN 2 (Luc Jacquet)
14 juli I uppföljaren till succédokumentären gör en ung kejsarpingvin sin första resa.

HEARTSTONE (Gudmundur Arnar Gudmundsson)
30 juni Rörande uppväxtskildring i hisnande isländskt landskap – festivalfavorit!