En tidning från ABF

Film och TV

Det ska vara

en häxa i påsk

Om två häxor är ett sammanträffande och tre en trend är trollpackan glödhet i vår. Den efterlängtade filmatiseringen av det svenska romanfenomenet Cirkeln går äntligen upp på bio. Meryl Streep spelar häxa i musikalfilmen Into the woods. Och i det påkostade fantasyäventyret Seventh son med Jeff Bridges i huvudrollen är det Julianne Moore som representerar de uråldriga krafterna.
”If you see a witch, kill it”, väser någon i trailern. En söt ung flicka lutar sig fram mot en söt ung man och svarar ”vi är inte alla onda”. Se där – filmhistoriens alla häxberättelser sammanfattade på två sekunder!
För är inte filmhäxan en ondskefull fiende är hon antingen ett missförstått offer för (mans)samhällets förföljelse eller – förförisk, manipulativ och hyperfeminin. Ofta är hon allt på en gång. Redan 1942 marknadsfördes I married a witch med Veronica Lakes ”hex appeal”. Den romantiska komedins handling inleddes med ett justitiemord i de brutala häxprocessernas Salem. Till och med i lättsamma filmer är häxrollerna alltså ofta präglade av förföljelse eller olycka och emotionellt komplexa. I mer ambitiösa verk, som den svenska klassikern Häxan från 1922, är häxmotivet uttalat en studie av historiska förföljelser.

Att spela roller som superskurkar och psykopater (samt mycket av Jack Nicholsons karriär) kallas på engelska ibland ”chewing the scenery”, att tugga på scenografin. Det måste vara något av det roligaste man som skådespelare kan göra: veva med armarna, gorma och förföra, vara alldeles för mycket men fortfarande behålla sin makt. Kvinnliga hysterikor på film är tretton på dussinet, men de är oftast offer, eller någon vi ska skratta åt. Det är bara när hon spelar häxa som en skådespelerska riktigt tillåts balla ur.
Det är därför filmhäxor oavsett filmens andra egenskaper alltid spelas av högkalibriga aktriser. Tänk på Angela Lansbury i Bedknobs and broomsticks (1977), Susan Sarandon i Häxorna i Eastwick (1987), Anjelica Huston i Häxor (1990), Bette Midler i Hocus pocus (1993), Fairuza Balk i The craft (1996) och för all del Angelina Jolie som den onda fen i Maleficient (2014) ... Och om du verkligen vill se tunga kvinnliga skådisar gå bananas rekommenderar jag den fristående tredje säsongen Coven av tv-serien American horror story med bl a Jessica Lange, Frances Conroy, Gabourey Sidibe, Kathy Bates och Angela Bassett.
Den svenska premiärrullen Cirkeln har ett helt annat tonläge, mer naturalistiskt, och oprövade ungdomar i rollerna. Men snyggt är det, och fräscht och omistligt. Sluta jiddra – välj en häxa!


 

Bioaktuellt om verkligheten

BIKES VS CARS
Fredrik Gertten (som tidigare har producerat dokumentärfilmen Bananas, centralamerikanska bananarbetares kamp för ett värdigt yrkesliv) möter cykelentusiaster och bilindustrin som hotar deras liv. Premiär: 28 februari.

FÖRVARET
Om migranter inför tvångsutvisning och Migrationsverkets personal. Premiär: 10 april.

TIMBUKTU
Underbar spelfilm om fundamentalisternas Mali där allt är förbjudet. Premiär: 20 februari.


 

Bioaktuellt musikalfilm

ANNIE
Quvenzhané Wallis charmerar som den föräldralösa optimisten. Premiär: 20 mars.

INTO THE WOODS
Folksagoäventyr! Meryl Streep är häxa och Johnny Depp varg. Premiär: 1 april.

PITCH PERFECT 2
Musikalkomediuppföljare om a cappella-lag på VM-nivå. Premiär: 15 maj.

Ursprungligen publicerad i nummer 1 2015