En tidning från ABF

Film och TV

Oscarsnattens hemligheter

– så vet du redan innan vem som vinner

Natten till måndag den 28 februari delas årets Oscarsstatyetter ut. Fönstret avslöjar hur du med 65 procents sannolikhet kan förutspå vilken film som får Oscar för bästa film – flera timmar innan övriga världen får reda på det.

Det är en gåta varför Hollywood varje år delar ut sina Oscars en söndagskväll. När mörkret faller i Los Angeles och scenen intas av årets värdar – Anne Hathaway (Brokeback Mountain, Djävulen bär Prada) och James Franco (Spiderman, Milk) – är det natt mot vardag i övriga världen.
Trots det vakar miljoner framför tv-apparaterna, och efter fem timmars maratonutsändning är man framme vid galans sista pris, Oscar för bästa film! Den som vill lista ut vem som vinner i förväg kan spå i kaffesump, gå på magkänsla, sprätta abborrbukar. Eller använda statistik som visar vilka filmer som har prisats – för sin klippning. 
Sedan 1981 har nämligen varje film som har fått Oscar för bästa film också nominerats i kategorin bästa klippning. Och två av tre filmer som har fått Oscar för bästa film har också vunnit för just bästa klippning. Det är ingen slump – ypperlig klippning skapar gärna filmer för evigheten.
Däremot ska du aldrig försöka dig på att avgöra vilken film som är bäst klippt. Det är ungefär som att med blotta ögat bestämma vilken stjärnbild på himlen som ligger närmast jorden.
Hur klipparbetet går till är det bara några få utvalda i världen som vet. Därför kallas klippningen också filmvärldens mest välbeva-rade hemlighet. Eller som Martin Hunter, klippare åt regissören Stanley Kubrick, uttryckte det under ett Sverigebesök i vintras: ”De enda som förstår om en film är väl klippt är de som är filmklippare själva.”

Dåliga besked för oss vanliga dödliga måhända. Men det går ändå att få ett hum om vad klippning innebär: När all film är inspelad är det din stund på jorden att, som klippare, foga samman de miljontals filmrutorna till en skapelse som ska skriva filmhistoria (eller i alla fall betala tillbaka de pengar som producenten har lyckats skramla ihop). Grattis! För du kommer att stå där med två hundra timmar film att klippa ihop till ett nittio minuter laddat drama.
Eller annorlunda uttryckt: med så mycket filmremsor att de räcker från Stockholm till Malung. Valfriheten är oändlig – och just därför så utmattande. Ingen dans på rosor precis och fortfarande obegripligt för oss utomstående. Men som regissören Jan Troell, som klipper sina filmer själv, har sagt: klippningen är den mest fascinerande delen av filmens stilkonst.
Om 2011 trots allt visar sig vara ett udda år då Oscarsakademin inte ger pris för bästa film och för bästa klippning till samma verk? Tja, då kan du alltid dra till med ett ”akademin förstår sig inte på klippningens innersta väsen”.