Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Gamla böcker

10 bästa böckerna om pengar

Det börjar redan i Bibeln. Och sedan har slantarna rullat genom litteraturhistorien. Vi bad Ulrika Knutson lista de tio bästa böckerna – om människans gastkramande förhållande till sin privatekonomi.

Redan Bibeln lockar med dramatik om pengar. Herren ruinerar Job för att pröva honom. Och vi lär oss att det är svårare för en rik man att komma till himlen, än förkamelen att ta sig genom nålsögat.
När romanen som konstform föds i England på 1700-talet,handlar det om pengar från första stund. Jane Austens alla romaner är i grunden inte alls romantiska, utan handlar om den kalla, krassa äktenskapsmarknaden. Fattiga flickor måste se om sitt hus och göra ett gott parti.
Strindbergs och Ibsens pjäser handlar gärna om ekonomi. Familjen i Pelikanen är nyfattig efter en konkurs, och Nora i Ett dockhem har skrivit på en revers utan täckning. Sådana ämnen höjde temperaturen hos den borgerliga publiken. Arvstvister, skuldsedlar och kravbrev förekommer i nästan alla Strindbergs pjäser. Hotet om konkurs bakom kulisserna gör alla roller möra och formbara. Vid konkursen öppnade sig avgrunden för tjänstekvinnans söner och döttrar: deklassering och proletarisering. Skyddsnäten var inte starka på den tiden.

Bristen på pengar och drömmen om högsta vinsten är starka drivkrafter både i litteraturen och verkligheten. Under depressionens trettiotal i USA börjar Joakim von Anka crawla i pengabingen. Då skrev John Steinbeck sin klassiker om fattigdomens härjningar: Vredens druvor. Och Margaret Mitchells Borta med vinden var inte bara verklighetsflykt i krinolin och uniform. Den tuffa hjältinnan Scarlett O’Hara knyter näven mot himlen och svär att ”aldrig gå hungrig igen”.
En fråga om pengar, alltså.


 

Hela listan

■ MoliéreDen girige, 1668
Änkemannen Harpagon är kusligt, sjukligt snål. Alla mänskliga relationer kan omsättas i reda pengar. Han vill själv gifta sig – för pengar – med den unga Mariane. Sina barn vill han gifta bort – för pengar. Men snålheten faller på eget grepp. Att Harpagon också är ett elakt självporträtt gör inte denna berömda pjäs mindre gripande.

■ Jane AustenStolthet och fördom, 1813
På ytan händer absolut ingenting. Allt handlar bara om att göra ett lämpligt parti. Och det är en fråga om pengar.
Jane Austen har en falkblick för det mänskliga psykets minsta skiftningar. Hon är både rolig och elak. Det slutar lyckligt för systrarna Bennet. Alla får varandra, och det räknas upp hemgifter och årsräntor på innestående kapital och särskilda legat till höger och vänster så att det skulle fylla ett dussin kassaböcker.

■ Honoré De BalzacPappa Goriot, 1835
Balzacs eget förhållande till pengar var laddat. Han blev rik som ett troll, men spekulerade bort allt på aktier. Då skrev han med dubbel frenesi. Gamle Goriot har skänkt sin förmögenhet till sina hjärtlösa döttrar, som struntar i honom. Han suckar att om han hade haft pengarna kvar hade han också haft barnens kärlek: ”För pengar kan du få allt, till och med döttrar.”

■ William Thackery Fåfängans marknad, 1848
Becky Sharp är både kvick och begåvad, men det är tveksamt om hon har hjärtat på rätta stället. Nej, hon är självisk, nöjeslysten, girig och fräck. Just därför är hon en lyckad hjältinna i denna beska kommentar till sin tids England. William Thackery menar att allt handlar om att vinna eller försvinna, genom att klättra på andra, eller gå över lik.

Fjodor DostojevskijSpelaren, 1866
En av Dostojevskijs få korta, koncentrerade romaner, som också har blivit opera av Tjajkovskij, med namnet Vid rouletten. Dostojevskij var periodvis svårt spelberoende, och förlorade både royaltypengar och sin frus vigselring på rouletten i Wiesbaden. Huvudpersonen önskar livet ur sin farmor, för arvets skull. Men skröpliga farmor satsar själv på rouletten, och förlorar allt!

■ Charles DickensDet förtrollade fiskbenet, 1867
Nästan allting som Dickens skrev handlar om pengar. I Oliver Twist och David Copperfield finns författarens – och hela medelklassens – djupa skräck för fattigdom och deklassering. Pappa Dickens hade ju suttit på häkte för obetalda skulder. Det förtrollade fiskbenet är en liten rolig saga som skämtar med allvarliga saker som kvartalsavlöningsdagar och skatterna.

■ Birger Sjöberg Kvartetten som sprängdes, 1924
Romanen utspelar sig på det turbulenta tiotalet, som har många likheter med vår egen tid. Gulaschbaronerna hade glada dagar, men för stora delar av medelklassen var det kristid. Frestelsen att spekulera upp lönen via aktier var stor. Ungkarlarna i kvartetten får se sina drömmar gå upp i rök. I stället får de, jagade av fordringsägare, rusa till banken med andan i halsen, för att sätta om växlar.

■ Patricia HighsmithEn man med många talanger, 1955
Tom Ripley ser ingen framtid. Han prövar försäkringsbedrägeri, men det ger bara småpotatis. I Italien umgås han med rika amerikaner och formar en plan att ta över Dickie Greenleafs identitet – och checkkonto. Klassisk thriller, spännande och otäck. Tom blir mer sympatisk ju grövre brott han begår. När han till sist blir rik har han råd att vara en riktigt hygglig prick.

Martin AmisPengar – ett självmordsbrev, 1984
John Self är en underbar representant för det vulgära åttiotalet, han lever för att äta, supa och strö pengar omkring sig. John Self är brittisk reklamfilmare och porrproducent, som drar till New York med erbjudande om att få göra en långfilm. Martin Amis bok är en svart fars över varumärkeskult och konsumtionshysteri. Tyvärr alltmer aktuell.

■ Jan GuillouTjuvarnas marknad, 2004
Jan Guillou vet mycket om pengar. Med Skandiaskandalen i färskt minne driver han med en grupp försäkringsdirektörer och deras läskiga barn. Värst är direktör Henric Gundell: klassresenär, perfektionist och storviltsjägare. En rutten cyniker som lurar staten på ekskog och skatter, plågar sina vänner och skadskjuter vildsvin. När suggan vrålar i ångest är vi tillbaka på Ondskans jaktmarker.