Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Kulturland

Nigeria

Kommers, kultur och konkurrens

Nigerias huvudstad Lagos är en smältdegel av olika etniciteter. Journalisten ARMSFREE AJANAKU skriver om de målmedvetna människor som får kulturen i hans hemstad att blomstra, trots vanstyre.

Lagos är en stad som inte hälsar välkommen. Så lyder en ofta upprepad fras om Nigerias överbefolkade kittel av kommers tillika kulturnav. Men i brist på välkomnande vägskyltar bjuder i stället ett konstverk in till staden. Vid en infart står tre vita statyer av traditionella ledare, skulpterade med knutna nävar hälsar de alla dom som tagit sig hit i sökandet efter levebröd. Statyerna fungerar också som ett slags invit till det konstnärliga djupet i Nigerias smältdegel av hundratals etniciteter.

I folkmun är Lagos en plats för drömmar och möjligheter. Till denna ekonomiska nerv i Afrikas folkrikaste land flyttar dagligen hundratals människor in i jakten på ett bättre liv. För de flesta är hårt jobb det enda som väntar. Men framgångssagor är samtidigt stommen i Lagos energi och optimism och stadens kulturproduktion speglar den här strävan efter att lyckas på en plats där många konkurrerar om utrymmet. Lagos både dränerar och lockar, motsägelser som har fått fantasin att spraka hos författare som Wole Soyinka, Chimamanda Ngozie Adichie och Toni Kan.

På de skrovliga och överfulla gatorna letar sig minibussar målade i gult och svart beslutsamt fram bredvid de senaste bilmodellerna. Graffitin på de kollektiva färdmedlen bär ofta inspirerande budskap om sökandet efter ett bättre liv. På gatan presenterar konstnärer porträtt av de personligheter som har format alternativt fördärvat landets öde. Men samtidigt som den dagliga kampen ger intressanta konstuttryck begränsar de hårda villkoren också den bredare kulturkonsumtionen. Den ekonomiska nedgången gör att många undviker att lägga pengar på en bok, en kväll på teatern eller en tur genom stadens legendariska trafik för lite konstnärligt nöje. Nationalteatern har förfallit och privata teatergrupper som Terra Culture på Victoria Island eller Operan i Musoncentret ligger i kulturelitens kvarter och är svårtillgängliga för människor i förorterna. I stället är det uppsvinget för hemmavideor genom Nollywood – Nigerias budgetfilmindustri – som ger nigerianernas böjelse för drama sitt lystmäte.

Utmaningarna till trots hittar många konst- och kulturentusiaster egna vägar – till exempel genom kollektivet Culture advocates caucus. I ett tidigare ett fängelse från kolonialtiden på Broad Street, Lagos Island – nu känt som Freedom Park – producerar de varje vecka dans, poesi, film och bokfestivaler. Här samlas konstkännare, kulturutövare och noviser. Det är på platser som denna som själen i landets kulturliv hålls levande.


 

Armsfree Ajanakus nigerianska val


LÄS!

• The carnivorous city av Toni Kan– en fascinerande resa genom Lagos djupaste vrår och mörka sidor, men som samtidigt visar vad som ändå får staden att funka.

After many days av Jowhor Ile – en lysande väv av personlig och politisk förlust mot bakgrund av krisen i det oljerika Nigerdeltat.

Under the udala trees av Chinelo Oparanta – en modig berättelse i strid mot Nigerias konservativa inställning gentemot vad som betraktas som stötande sexuella läggningar.


SE!

October 1 – spelfilm som påett gripande sätt förflyttar oss till Nigerias koloniala historia, men samtidigt präglas av vardagens skönhet.

Oloibiri – spelfilm om Nigerias oljeförbannelse och ursprunget till krisen i Nigerdeltat.

Jenifa’s diaries – tv-serie om en driftig ung kvinna på landsbygden som till slut tar sig till Lagos. Det är den här typen av målmedvetenhet som gör att Lagos blomstrar, trots bristfälligt styre.


LYSSNA!

Afrobeat – blandning av jazzoch afrikanska rytmer med politiskt laddade budskap som populariserades av Fela Anikulapo Kuti.

Highlife – den bortgångne Fatai Rolling Dollar gjorde comeback för att åter sätta den palmvinsindränkta musiken under radarn. Nutida nigerianska musiker, särskilt inom hiphopen, blandar gärna in highlife i sitt sound.

Fuji – en något tung genre med rötter inom islam, mycket populär bland folkmassorna på Lagos gator.

Fler länder som tidningen Fönstret tagit kulturtempen på: