Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Kulturredaktören

Praktikanter på porrklubb

Google ska kommunicera lite med sin omvärld. Så de låter göra en Hollywoodfilm om att deras färgglada huvudkontor i Silicon Valley är en drömarbetsplats där de smarta, snygga och unga slåss om att få jobba.

I USA har filmen The internship kritiserats för att loggan förkommer så ofta att det nästan blir två timmar reklamfilm.

Men storyn är ganska kul – två medelålders män blir arbetslösa och söker i desperation obetald praktikplats på Google. Och där finns ju smarta chefer som fattar att mångfald gynnar kreativitet så gubbarna som säger ”on the line” i stället för ”online” får en chans. Chefen ser ut att vara indier och här finns gott om andra asiater, svarta och latinamerikaner. En mellanchef är till och med kvinna (!).

Så långt är jag med. Det är vår dotter Malin, 13, som vill att vi ska se hennes favoritfilm. Men myskvällen i tv-soffan slutar med att jag blir så arg att jag låser in mig på toa för att inte helt förstöra hennes upplevelse. För vad väljer Google att säga när de har Malins och hundratusentals andra tonåringars odelade uppmärksamhet? Jo, att Google är ett företag där de anställda gärna får gå på – porrklubb. Scenen med servitriser med jättetuttar och pole dance i både bakgrunden och förgrunden är inget som snabbt flimrar förbi. Den varar i flera minuter. Den smarta tjejen i gänget är med och har kul bland de bara brösten och dallrande skinkorna. Lite ”tits’n ass” har väl ingen dött av?

Hur tänkte pr-folket? ”Vi på Google vill passa på att säga att vi tycker att det är coolt, kul och modernt att konsumera porr. Vill du jobba här är det bra om du delar den uppfattningen.”

Vill du veta mer? Strunta i att se The internship! Googla i stället ”sexism i Silicon Valley” och läs Martin Gelins reportage i DN om hur kvinnoföraktet frodas bland de ”moderna” män och kvinnor (!) som formar vår framtid där borta i silikondalen.