En tidning från ABF

Ledarskap

Är du för snäll?

Lotta HellmanÖverenskommelsen var att alla skulle ha sett filmen. Det var själva utgångspunkten, förutsättningenför samtalet i cirkeln. Jag utgick från det, och planerade därefter. Men väl på plats så visade det sig att många hade glömt eller inte hade hunnit.
Det är först efteråt som det slår mig att jag nästan alltid i alla sådana ledarsituationer är så förstående och snäll. Jag kan inte påminna mig att jag någon gång har rutit till eller visat besvikelse. Men jag kanske borde ha gjort det.
Det är som att vara cirkelledare för frivilliga deltagare blir synonymt med att agera följsamt och söka samförstånd. Och det tror jag inte enbart är av godo.
Kan det vara så illa att man vill vara till lags? I så fall är det illa klädsamt!
Det blev också så att flera av dem som inte hade sett filmen, ändå hade många åsikter om den. De tog rätt mycket plats. Men sade jag något? Nä. Men jag tyckte att det var rätt fräckt mot dem som hade tagit uppgiften på allvar och sett filmen.
Jag har varit på internatkurser där överförfriskade deltagare rödögda har dykt upp sent dagen efter och alla håller god min. Ibland kan en tolerant hållning ramla över i feghet.
Dags då att plocka fram en annan sida av sig själv.
Tror man på idén om folkbildning som växande och utveckling innebär det också att kunna ställa krav. Det behöver inte betyda att man automatiskt blir som en lärare i skolan.
Ett vanligt dilemma i cirklar är ledarensom gärna vill kunna svara på alla frågor i stället för att våga säga ” jag vet inte, kan du ta reda på det till nästa gång”. Duktighetsmanteln faller tungt över många curlande cirkelledare som likt överbeskyddande föräldrar vill sopa banan framför deltagarna och få bra utvärdering och återvändande deltagare.
Problemet är att det då lätt bli ledaren som blir den aktive sändaren och deltagarna nöjda, men ofta, ack så passiva mottagare.
Det är därför det är bra med ledare som ställer fler frågor än de ger svar och som uppmanar till eget sökande. De håller glöden brinnande, de skapar nyfikenhet och får deltagarna att själva på olika sätt närma sig lösningar och svar.
Resultatet brukar ofta motsvara ledarens engagemang. Ett starkt engagemang smittar av sig. Förväntningarna stiger på deltagarna, och på deras svar. För vem vill inte bli tagen på allvar?
Curlande cirkelledare gör sina deltagare ofta en otjänst.


 

Fundera själv!

■ Curlar du dina deltagare?
■ Har du någonsin visat dina känslor i cirkeln?
■ Vågar du säga ifrån om någon inte gör som ni har kommit överens om?
■ Vad gör du om du blir arg på en deltagare?