En tidning från ABF

Museibesöket

Från palats till stuga

Vi besökte: VÄRMLANDS MUSEUM i Karlstad.
Vår guide: Länsmuseichef Åsa Hallén.
Guidens favorit: Gobelängen Parkteatern (2007) av Annika Ekdahl (född 1955).
Fönstrets favorit: Gubbarna på bron, svartvitt fotografi taget av Anna Ollson, som var hela Karlstads fotograf kring sekelskiftet 1900.

15:58

Alla med minsta lilla intresse för arkitektur har anledning att ta tåget till Karlstad och promenera den korta sträckan genom staden vid Klarälven till Värmlands museum. Till vänster det Taj Mahal-inspirerade originalmuseet från 1929, till höger den mjukt rundade tillbyggnaden från 1998 med liggande rödmålad träpanel. Kombinationen orientaliskt palats och värmländsk stuga känns väldigt mycket Sverige av i dag.

 

16:02

Åsa Hallén hälsar välkommen och vi börjar framför Xaviera Simmons The super unknown, en hel vägg med bilder av flyktingar i överfulla båtar. Den ingår i en utställning där etablerade samtidskonstnärer från flera länder skildrar migration ur migranternas perspektiv.

– Vi jobbar så, att vi tar hit en stor internationell utställning och så hittar vi Värmlandsperspektiv på samma tema som vi gör mindre, egenproducerade utställningar av, säger Åsa Hallén.

 

16:08

En trappa upp berättas den osannolika men alldeles sanna historien om fotografen Lewis Larsson som hette Lars och var femton år när han utvandrade från Nås i Dalarna till Jerusalem, där han blev fotograf.

– Den här bilden visar hur turkarna lämnar över Palestina till engelsmännen 1917. Fotografiet lyckades han rädda undan britterna. De förstörde alla andra bilder från tillfället, eftersom det var vanliga soldater och inte höga officerare med, säger Åsa Hallén.

 

16:40

För att komma till den gamla museibyggnaden passerar vi genom den numera obligatoriska museibutiken.

– När det nya huset byggdes fick vi plats för butik, restaurang och hörsal. Det breddar publiken, fler vågar sig in här än i det gamla huset som kan kännas lite ”fint.”

 

17:04

Fint eller fult, den byggnad som arkitekt Cyrillus Johansson (1884–1995) ritade på uppdrag av den förening som hade samlat in pengar för att bygga nytt museum i Karlstad är långt ifrån lagom.

– Jag tycker det var modigt att anlita en Stockholmsarkitekt som fick rita ett hus med Taj Mahal som förebild, säger Åsa Hallén. Särskilt magnifik är innergården där både fönsterbågar och takfötter känns orientaliska.

 

17:06

På väggen uppför trappan passerar vi under enorm blåvit tavla av Värmlandskonstnären Bengt Olsson, som föddes fattig i Kristinehamn men tog sig till Paris och blev kompis med Jean-Paul Sartre och Pablo Picasso.

– Senare i vår öppnar vi en utställning med honom, berättar chefen.

 

17:07

Med detsamma till höger hänger chefens favorit, en färgglad och detaljrik gobeläng av textilkonstnären Annika Ekdahl (född 1957) som kan vara sisådär tjugo kvadratmeter.

– Det är vårt senaste inköp. Det är ett storslaget verk, hon använder en uråldrig teknik men motivet är nutida.


17:10

Några besökare har slagit sig ner för att prata bort en stund i sofforna framför det gigantiska fönstret som vetter ut mot den där orientaliska innergården.

– När jag började här fanns det inga möbler i det här rummet. Men jag vill att man ska känna sig välkommen, vi ska vara som ett vardagsrum, säger Åsa Hallén.

 

17:21

Vi går in i Västra galleriet där det alltid visas samtida konst. Just nu videoverket Döda lesbiska poeters sällskap. Två feministiska konstnärer står i ett jakttorn och pratar med Selma Lagerlöf. Så knäppt så det blir kul.

På väggen bredvid har de skrivit ”Det anstår mig inte att göra mig mindre än vad jag är” med guld på mörklila sammet.

 

17:30

Sedan hamnar vi i Fönstrets favorit, utställningen av de svartvita fotografier som Anna Ollson tog kring förra sekelskiftet. Här finns såväl arrangerade bilder av kafferep och eleverna vid Nancy Enwalls hushållsskola och porträtt av barn och hundar. Jag böjer mig fram och studerar noga detaljer från ett svunnet Karlstad.

– Det är roligt att vi har kunnat göra dem så stora att minsta detalj går att studera, säger Åsa Hallén.


Plus: I sommar visas den amerikanska fotografen Dennis Hoppers bilder.

Minus: Utställningen om Värmlands historia från stenålder och framåt är bra men murrig och mörk. Inget för den synsvage.

Bonus: Passa på att gå på konstnären Lars Lerins museum, som ligger bredvid.

Ursprungligen publicerad i nummer 1, 2016