En tidning från ABF

Museibesöket

Prins Eugen  Waldemarsudde

Prinsens konst

Vi besökte: Konstmuseet Prins Eugens WALDEMARSUDDE i Stockholm.
Vår guide: Överintendent Elsebeth Welander Berggren.
Besökets höjdpunkt: Att från en bänk i prinsens park betrakta fartyg på väg till och från Stockholms hamn.
Museichefens favorit: Blomsterrummet

 


 

9.00

– Vi har alla måltidsböcker kvar, med vilka gästerna var och vad de fick att äta.
Elsebeth Welander Berggren går före in i matsalen där inte en möbel har flyttats sedan Anders Zorn, Carl Larsson och den målande prinsens andra vänner klev över samma tröskel i början av förra seklet. På ömse sidor av dörren mot köket hänger prinsens två mest berömda tavlor, Molnet och Det gamla slottet kvar på sina platser.

9.02

”Medaljskåp, 1761, rokoko” står det på ett av skåpen längs matsalsväggarna. Waldemarsudde är ett eldorado för den som går i gång på Antikrundan. Här finns tusentals konsthantverksföremål och många typiska exempel på olika möbelstilar. Flera är designade av möbelsnickarmästaren Georg Haupt och några – som de berömda vita blomkrukorna – av prinsen själv.

– Det där bordet beställdes av Gustav III, säger museichefen och pekar i förbifarten på ännu en dyrgrip.

9.16

Inne i salongen hänger den första tavlan som prinsen målade när han 22 år gammal hade lyckats övertala sina föräldrar kung Oscar II och drottning Sophia att få resa till Paris. Den föreställer en kvinna som lutar sig ut ur ett franskt fönster samt den mycket franska boulevarden nedanför.

– Han skrev hem till sin mamma att han måste skynda sig att måla innan de skira träden blev för gröna.

9.18

På väggen mitt emot hänger Ernst Josephsons tavla ”Näcken”.

– Den ville prinsen donera till Nationalmuseum, men de tyckte det var obscent med en naken man så de tackade nej.

– För att de inte skulle kunna ångra sig lät prinsen montera in tavlan i själva väggen. Så några år senare fick museet självt köpa en annan version av samma motiv.

9.27

Höstsolen flödar in genom fönstren i blomsterrrummet där den en gång hallonröda sammetssoffan blekts ljusbruna.

– Jag älskar det här rummet, särskilt om kvällen när solen glittrar i fönstret. På torsdagar har vi öppet till åtta, tipsar museichefen.

9.31

– Men vi glömde ju porträttet av prinsens mamma! Museichefen vänder tillbaka till salongen där Anders Zorns bild av drottning Sophia i en sky av vitt tyg hänger. På bordet under står vita blommor i prinsens egna krukor. Enligt hans testamente ska det alltid stå färska blommor här.

– Och det har det gjort sedan prinsen bodde här, intygar museichefen.

9.45

I det murriga biblioteket finns byster av två döda män som starkt ogillade varandra i livet och här inne ännu ilsket stirrar på varandra – Oscar II och August Strindberg.

– Prins Eugene var den enda kunglighet som följde August Strindberg till graven. Han stödde ofta kontroversiella kulturpersonligheter. Om tidningarna skrev illa om någon som han visste var en god människa så promenerade han sida vid sida med honom på Strandvägen nästa söndag.

9.47

År 1913 lät prinsen bygga ett galleri för att få plats med all den konst som han köpte. Ibland ordnade han visningar för allmänheten.

– Då fungerade det här som Stockholms moderna museum.

Just nu visas Carl Fredrik Hill (1849–1911), mest känd för sina blommande fruktträd.

– Prinsen var en av första som köpte hans tavlor.

Han hade ett säkert öga för bra konst och stödde ofta okända konstnärer på det viset.

9.48

Galleriets stora sal ligger ett par trappsteg ner och betjänas av en av Sveriges vackraste rullstolshissar.

– Det var vår säkerhetschef som hittade en liknande på ett annat museum, säger museichefen stolt och pekar på en smäcker sak med parketttgolv och mässingsräcke.

 


 

Bonus:

• Trädgården med skulpturer av bland andra Carl Milles och Auguste Rodin bland rabatter och häckar planerade in i minsta detalj av den estetiske prinsen själv.

• Lätt att ta sig hit med