En tidning från ABF

Museibesöket

Snart stänger biologiska

– efter 124 år!

Vi besökte: BIOLOGISKA MUSEET i Stockholm.
Vå􏰛􏰜r guid􏰝e:􏰘 Museichef Lars-Erik Larsson.
Guidens favorit: Det alldeles äkta havsörnsboet.
Fönstrets favorit: Fotot av􏰞 av generalkonsulinnan Marie Heilborn och björnen hon sköt i ryska i Karelen 1908.


14:02

Det är i sista momangen som Fönstretkliver in genom den väldiga träporten tillBiologiska museet, byggt år 1893 för att likna ennorsk stavkyrka på Djurgården i Stockholm.

– Museet stängs för gott efter sommaren. Huset är gammalt och de tycker att det blir fördyrt att renovera. Vi stänger den sista augusti, säger museichefen Lars-Erik Larsson. En nybildad vänförening hoppas kunna ha museet öppet vissa dagar efter det.


14:04

Vi börjar vid porträtt av museets grundare – konservatorn och jägaren Gustaf Kolthoff, som själv både har skjutit och stoppat upp flera av de fåglar och djur som visas en trappa upp.

– Som barn ansågs han för sjuklig för skolan och fick i stället följa med sin pappa som var jägmästare ut i skogen. Det blev många tidiga morgnar och skymningar vid fågelsjöar. Han brann för att stockholmarna skulle få se allt det vackra som han visste fanns i den svenska naturen.


14:08

En svängd trappa i mörkt trä leder upp till huvudattraktionen – en enda cirkelformadjättemonter med uppstoppade fåglar och djur.

– På 1960-talet satte man in björkar och vitsippor och allt möjligt av plast, men de plockade vi bort när vi renoverade för 25 år sedan. Det du ser i dag är nära på identiskt med den utställning som mötte besökarna vid invigningen 1893.


14:16

Vi börjar vid en strand full av sjöfågel. Till höger tronar ett väldigt fågelberg och Lofotensberömda silhuett – ty detta målades på den tiden Norge ännu tillhörde Sverige.

– Det är Bruno Liljefors som har gjort allt, bakgrunden och fågelspillningen på berget. Det är så naturtroget att jag måste ha en kikare för att avgöra vilken sillgrissla som är uppstoppad och vilken som är målad på vägen, säger museichefen.


14.18

Ljuset bidrar till det realistiska intrycket.

– Vi har inga lampor, bara dagsljus genom takfönstret. Så under vinterhalvåret får vi stänga klockan 15.


14:28

Eftersom hela Sveriges natur ska rymmasi montern dansar tranor framför fågelberget och lämlar letar mat på en mossbelupen fjällsida bara några meter därifrån.

– Kolthoff monterade djuren i sin egen miljö. Det var unikt på den tiden, då naturhistoriskamuseer i övriga världen visade uppstoppade djur i systematisk ordning, tagna ur sitt sammanhang.


14:30

Solen genom takfönstren har gått hårt åtvissa föremål.

– Bävern har alltid stått på en utsatt plats. Den har nästan blivit albino, säger Lars-Erik Larssonoch pekar.


14:33

En van museibesökare noterar kanske att det inte finns några skyltar att läsa på.

– Det var också Gustaf Kolthoffs idé, att besökarna inte skulle distraheras av artnamn på latin. Där var han långt före sin tid – han satte besökarnas upplevelse i centrum. På den här tiden hade de flesta ingen semester och många stockholmare tog sig aldrig utanför tullarna. Detta vara kanske deras enda möte med naturen.


14:45

Museichefens favorit är varken fågel ellerdjur utan havsörnsboet av tjocka pinnar.

– Det är äkta, nedplockat någonstans i Stockholm på 1800-talet. När vi renoverade för 25 år sedan dammsögs det för första gången, berättar han.


14:55

Bruno Liljefors fick 3 500 kronor för att  måla bakgrundsväggen. Men när han hade några meter kvar av skogen tröttnade han. Eller om han blev ovän med sin gamle jakt kamrat Kolthoff.

– Det här upptäckte jag inte förrän jag jobbat här i flera år, säger Lars-Erik Larsson och pekar på den skarv där träden slutar vara detaljrika och istället blir suddiga i konturerna.

Det känns – modernt.


14:45

En av skogsugglorna sticker ut.

– Som du ser är den snidad, i trä. Den uppstoppade var så illa åtgången av insekter att vi fick slänga den. Och i dag är ju ugglor fridlysta, man kan inte åka ut och skjuta en ny.


 

Plus: Läget! Djurgården är ljuvligt alla årstider, men särskilt om sommaren.

Minus: Från den 1 september endast öppetefter bokning.

Bonus: Besöksrekordet sattes redan 1897. Då låg museet mitt i Stockholmsutställningen och 106 000 personer kom hit.

Ursprungligen publicerad i nummer 2 2017