En tidning från ABF

10 frågor

10 frågor till Annelie Nordström

”Jag sticker gärna ut!”

I en reklamfilm för att höja kvinnors löner klär hon ut sig till man. Kommunals ordförande Annelie Nordström ser det som sin skyldighet att synas.

Annelie Nordström

Ålder: 58.
Bor: I Stockholm.
Gör: Förbundsordförande i Kommunal, Sveriges största fackförbund.
Bakgrund: Barnskötare som har haft många fackliga förtroendeuppdrag samt varit personalchef och kommun- och landstingspolitiker. Valdes till ordförande i Kommunal 2010.
Aktuell: Se Annelie Nordström klä ut sig till man på Beaman.se och läs hennes blogg på Kommunal.se


1. Du har lett massor av cirklar. Vilket är ditt bästa tips till andra cirkelledare?
– Även om cirkeln går ut på att alla ska bidra, är det bra att som ledare förbereda sig med en berättelse som hänger samman med det man ska jobba med. Berättelser är ett vinnande koncept i många sammanhang.


2. Vad vinner man på att berätta en historia?
– Ofta upplever jag att människor kan ha svårt att se helheten. En berättelse kan bidra till att man får sammanhanget så att man kan gå på djupet, lära och få insikt.


3. Du företräder över en halv miljon medlemmar – vad är viktigast att tänka på när man representerar så många?
– För mig är kontinuerlig kontakt med dem jag företräder. Utan den förlorar jag inspiration, blir inte sann i det jag säger, jag kan inte hålla jämna steg med utvecklingen, och får inte förtroende och tillit.


4. Hur gör du det, i praktiken?
– Jag avsätter en arbetsdag i veckan till att träffa medlemmar. Då är jag ute på minst en arbetsplats, ofta hinner jag med fler. På min blogg reflekterar jag sedan över dem jag har mött och det jag har sett.


5. Har du andra hörnstenar i ditt ledarskap?
– De gånger jag kan vara med och välja dem jag ska jobba med, väljer jag att omge mig med olika typer av personer, människor som är olika mig själv vad gäller sinnelag, kunskap och erfarenhet. Tillsammans blir vi då mer.


6. Just nu ser man dig i Be a man-kampanjen. Hur tänkte du kring att kläs ut till man i en reklamfilm?
– Jag har inga problem med det och behövde inte enstänka på det. Jag pratade igenom det med medarbetarna, och vi frågade ossom det var lämpligt, omdet var ett bra koncept, omdet kunde skada Kommunal. Men vi kom framtill att det var bra.


7. Och hur resonerade du kring att bjussa på dig själv och synas så mycket?
– Jag är snart 60 år, det rör mig inte i ryggen så länge syftet är gott.


8. Vilka reaktioner har du fått?
– Nästan bara positiva reaktioner – från hela världen. När filmen visades i Tunisien, på en facklig konferens med kvinnliga deltagare från norra Afrika, skickade jag med en hälsning från mig. De höll på att trilla av stolarna och tyckte att det var fantastiskt.


9. Hur handskas du med negativa reaktioner?
– Kommentarsfälten i tidningarna på nätet läser jag inte längre – jag blev ledsen. Men vår kommunikationsavdelning går igenom dem och finns det viktig kritik diskuterar vi det. Ibland kan jag ångra mig och då får man backa, säga att ”vi hade inte tillräckligt på fötterna” eller ”jag hade fel”. Det är helt okej för man har inte alltid rätt.


10. Varför vill du märkas?
– Annars är det ingen mening med attvara ledare. Mitt uppdrag är att hjälpa medlemmarna att bli synliga. Det är en del av min roll och då satsar jag fullt ut.


Tre ledare jag beundrar:

Pia Sundhage, förbundskapten för damlandslaget i fotboll, för att hon skapar laganda, sticker ut och är sig själv.

Bengt Göransson, socialdemokratisk politiker och tidigare minister, för att han är formuleringskonstens mästare och arbetarrörelsegrundad på riktigt.

Nelson Mandela, tidigare president i Sydafrika, för att han såg ljuset i människor.

Ursprungligen publicerad i nummer 3 2014