En tidning från ABF

10 frågor

”Viktigt att

förnya sig ofta”

Hon är programledaren som skolade om sig till gymnasielärare och blev Årets lärare 2015. Att engagera är LOTTA DESSEN JANKELLS nyckel till framgång.

Lotta Dessen Jankell
Ålder: 46.
Bor: I Stockholm.
Gör: Lärare i biologi, geografi och naturkunskap vid Globala gymnasiet i Stockholm.


1. I motiveringen till Årets lärare sägs att du utstrålar engagemang. Hur gör du?

– Jag tycker att det är så roligt och spännande själv och har ju valt mina ämnen för att de är så intressanta. Jag går själv kurser och lär mig mer för att det är så kul. Kanske är det den känslan som jag tar med mig in i klassrummet.


2. Vad gör du rent konkret i klassrummet föratt engagera?

 – Det handlar mycket om att variera sig, och att anpassa sig efter olika grupper. Jag har olika lektioner för olika klasser därför att grupperna är olika. Ibland är det viktigt att föreläsa för att de ska lyssna, ibland måste de bli mer aktiverade.


3. Hur aktiverar du?

 – Det kan handla om lekar, spel, eller att se eller göra filmer. Och att hitta exempel som berör, att ta in något som är aktuellt just då, är alltid spännande. Det viktiga är att förnya sig ofta.


4. Något annat som är viktigt för att väcka engagemang?

– Att göra något på riktigt, till exempel att det finns riktiga mottagare av det vi gör. Vi kan presentera det vi har kommit fram till för föräldrar eller experter. Det kan också handla om bloggar eller poddar eller att vi skriver till stadsdelsförvaltningen med förslag på förbättringar. Då känner eleverna att det är på riktigt och då väcks engagemanget.


5. Det står också i motiveringen att du väcker nyfikenhet. Samma recept?

– Samma recept. Ett konkret exempel är att i stället för att bara prata om ett miljöproblem fick eleverna placera en vitlök i olika miljöer som motsvarar miljöproblem. När de försökte sätta sig in hur vitlöken skulle klara sig, satte de sig samtidigt in i vad som händer med växter när de utsätts för olika problem. Sedan kopplas detta till verkliga exempel och lärandet fördjupas.


6. Det sägs också att du ser individuella behov. Hur hinner du det?

– Det är svårt, men det gäller att ha metoder: enkla övningar som alla måste göra och som delas med mig. Då ser jag ganska snabbt om någon inte gör något eller inte har förstått.


7. Vad gör du då?

– Då gäller det att vara snabb och hjälpa dem lite extra. Ofta släpper det ganska snabbt bara man sätter sig ner med dem. Då startar en dialog och en process.


8. Nämn något som är viktigt för dig i din lärarroll!

– Feedback. Den ska komma snabbt, framför allt när du gör något bra. Det är viktigt att gesnabb feedback, eftersom man glömmer fort.


9. Hur ger du feedback som inte är beröm?

– Den måste vara kopplad till de förmågor och kunskaper vi ska bedöma. Man ska ge konkreta exempel som är kopplade till målet: ”Tänk på det här för att nå målet.” Att komma med en idé eller ett förslag är nyckeln till att lyckas.


10. Vilket är ditt bästa pedagogiska tips?

– Att vara avgränsande, att förmedla”det är det här vi gör just nu” och sedan bena ut: Vad behöver ni på vägen? För attdet ska bli meningsfullt måste det finnas tydlighet, en röd tråd.


 

Tre ledare jag beundrar:

JOHAN ROCKSTRÖM – professor i miljövetenskap. För hans skicklighet att få olika människor – politiker, ekologer, ekonomer och allmänhet – att förstå vikten av hållbar utveckling.

MALALA YOUSAFZAI – pakistansk utbildningsaktivist som fick Nobels fredspris 2014. För att hon är en häftig ledare som trots att hon är så ung inser vikten av utbildning. Hon nyanserar världen där den annars riskerar att vara svart eller vit.

MADHAVI JOSHI – ansvarig för Centre for Environment Education i Ahmedabad i Indien. För att hon är en av de klokaste människor som jag träffat. Du känner att du lär för livet och för stunden när du pratar med henne.

Ursprungligen publicerad i nummer 1, 2016