En tidning från ABF

10 frågor

Tagga till!

Våga vara personlig och engagerad. Det är Mariam Johanssons tips till cirkelledare. Som gymnasielärare coachar hon andra lärare och har fått pris av kungen för sitt sätt att leda.

Mariam Johansson
Ålder: 29 år.
Yrke: förstalärare på jensen gymnasium i stockholm.
Bor: i stockholm.
Bakgrund: är född i irak och kom till sverige som åttaåring. har fått stipendiet kompassrosen av kung carl xvi gustaf. det delas ut till unga ledare som ”visat särskilt prov på mod, omtanke och handlingskraft”.


1. Det sägs att du har en förmåga att locka fram det bästa hos varje elev. hur gör du?

– Det viktigaste är att skapa kontakt, attta sig tid till det. Jag närmar mig genom att till exempel fråga hur de mår och vad de har för sig. när man har fått en bra kontakt och förtroende är det lättare att ställa krav på vad de ska göra.


2. Hur skapar du förtroende?

– Eleverna ska känna att de kan prata med mig. när de pratat är det också viktigt att det händer något efteråt, att det inte bara blir tomt snack – för det genomskådar de snabbt. Man måste både prata och agera.


3. Men du är inte rädd för att ställa krav?

– Det hänger ihop med kontakten. Har man en dålig relation till eleverna blir deras insatser inte helhjärtade, men har man en bra och nära relation köper de kraven, eftersom de då är övertygade om att jag vill deras bästa. Och då anstränger de sig lite extra. det är också lättare att ställa krav om man skapar en miljö där man uppmuntrar och där det är okej att göra fel.


4. Hur ställer du krav?

– Det handlar om att inte backa, att vara tydlig med att ”de här reglerna gäller”. Följer man inte reglerna är det viktigt att det får konsekvenser. det måste finnas konsekvenser om någon till exempel beter sig illa. Genom krav och konsekvenser skapar man ramar. Och barn och ungdomar trivs bättre med ramar.


5. Vad vinner man på ramar?

– Då skapar eleverna mer än vad de tror. Man skapar en trygg miljö där de kan växa mentalt.


6. Det sägs också att du är omtänksam. hur visar du omtanke?

– Det krävs inte mycket för att visa att man bryr sig. Jag gläds med dem när någon lyckats, och händer det något jobbigt sätter jag mig ner och pratar med dem. Jag lägger lite energi på det. Och det händer att jag går och tittar på en basketmatch där eleverna spelar. någon som kanske har det svårare i skolan kan vara duktig på en sport, och att få visa det skapar stolthet.


7. Kulturkrockar och integration är dina hjärtefrågor. hur kan man jobba med det i en liten grupp?

– Genom att våga ta upp problem. när vi inte pratar om något känsligt blir det bara värre. Men när man tar upp det bör man ha lite kunskap om frågan för att hamna rätt. Och får man någon kommentar bör man markera direkt och berätta vilka grundvärderingar vi har i gruppen och samhället.9vilket är ditt bästa pedagogiska tips till cirkelledare?– Att förmedla att man själv är superintresserad av ämnet.


8. Hur?

– Jag hörde till exempel en kommentar frånen muslimsk flicka om att homosexualitet är fel, och svarade: ”Vet du att det finns de som tycker så om muslimer?” sedan berättade jag om svenska värderingar, om allas lika värde – hennes också – och om hur vi ska behandla varandra här.


9. Vilket är ditt bästa pedagogiska tips till cirkelledare?

– Att förmedla att man själv är superintresserad av ämnet.


10. Hur gör man det?

– Genom entusiasm, genom att lyftasig själv och försöka tagga till på de delar man kanske inte alltid är så taggad på. dethandlar också mycket om hur man pratar. Man kan säga samma sak på ett tråkigt sätt eller med glädje. Och vågar man vara lite personlig kommer man närmare – och då vill människor vara med.


Tre ledare Jag beundrar:

Michelle Obama – för att hon är stark, entusiasmerande och skapar kontakt genom att våga vara personlig.

Jalal Beshir – min pappa, har erfarenhet av att vara chef i irak. Hans skapar kontakt genom att vara nyfiken och ställa frågor – och han låter inte språket vara ett hinder.

Svenska lärare – för att de är skickliga pedagoger. de får kritik i medierna, av samhället, av föräldrar, men jag har sett så många lärare som vill så mycket.

Ursprungligen publicerad i nummer 1 2017