Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Ledarskap

Konsten att
inte bli arg

”DU ska inte avbryta MIG!!!”

Den äldre manliga deltagaren hytter med fingret. Jag har precis inlett med en klassisk presentationsrunda. Men mannen har pratat oändligt länge om sig själv och det finns fler i gruppen på tur. Så jag försöker vänligt få honom att avrunda.

Helt uppenbart har jag misslyckats.

Det gungar till i marken jag står på. Ledarskapets utsatthet handlar mycket om ansvaret att hantera alla möjliga och omöjliga situationer som kan uppstå.

Problemet nu är att ryggmärgsinstinkten, anfall är bästa försvar, inte alltid leder till något konstruktivt. Några sekunders ilska och ett ”tiden ska räcka till alla, nog nu!”, skulle bara leda till ytterligare fientlig maktkamp. Mannen upplever sig kränkt och vad jag än tycker, så är det hans sanning. Den enda jag har makt över i detta läge är mig själv. Jag kan välja att inte bli arg. Det är svårt, men inte omöjligt.


Till min hjälp har jag fyra verktyg:

• LYSSNA.
Låt den som är upprörd prata klart. Det finns ingetatt vinna på munhuggeri. Äg situationen genom att behålla lugnet.

• BEKRÄFTA.
Jag återupprepar helt sakligt hans kritik. Du tycker att jag gör fel som avbryter. Du tycker det är respektlöst. Är det rätt uppfattat?De flesta brukar då ofta mildra sitt angrepp. Redan här kan man avvärja onödiga konflikter. Men inte den här gången. Mannen står på sig. Dags för nästa steg:

• RESPEKTERA.
Hans känslor är hans. Det har aldrig varit min mening att han ska känna sig ovälkommen eller icke respekterad, så jag säger det till honom.

Den här hanteringen tar några minuter, men skapar lugn och trygghet också för alla de andra deltagarna. Det finns annat som är viktigare, det som alla kommit för, folkbildningen, lärandet, studierna.

Men det viktigaste i hanteringen återstår:

• DELEGERA.
Frågan går nu till deltagaren: Vad skulle du kunna bidra medförattvinuskafåen trevlig cirkelsammankomst? Mannen funderar och säger (till min stora häpnad) att han själv gärna skulle vilja föreläsa. Okej, svarar jag och fortsätter: ”Du kan absolut få fikarasten för dem som vill lyssna.”

Han höll sitt anförande för en skara tålmodiga och jag kunde sen fortsätta utan problem.

Efteråt skrev han i utvärderingen: ”En av de bästa kurser jag gått.”

Ridå.