Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Cirkelledaren

”Dylan vände upp

och ner på allt”

När Bob Dylan fick Nobelpriset i litteratur 2016 var det fler än en som höjde på ögonbrynen. Samtidigt väcktes hos många ett intresse för att bättre förstå Dylans texter. Det var startpunkten till en cirkel som Dylankonnässören PETER HOLST leder sedan 2017.

PETER HOLST
Ålder: 72 år.
Bor: I Stockholm.
Gör: Ledare för cirkel som studerar Bob Dylans texter samt frilansande regissör, manusförfattare och skådespelare.
Utmärkelser: ABFs kulturstipendium år 2018 för Bob Dylan-cirklarna.

Det var i och med Nobelpriset som ABF Stockholm ville starta studiecirklar om Bob Dylans texter. Peter Holst tillfrågades. Han har sedan länge ett djupt intresse för artisten och publicerar sedan 2006 det ambitiösa nyhetsbrevet The Bob Cat’s Newsletter på sin blogg.

– Dylan berör mig sällan emotionellt utan drar i den dramatiska ådran. Jag gillar språket och äventyret i hans berättelser. Mycket är väldigt filmiskt.

Det första året (2017) anmälde sig så många att Peter hade två grupper i veckan. Han trodde att främst äldre män som kunde allt om Dylan skulle komma. Men även många kvinnor och lite yngre personer som inte tidigare hade lyssnat mycket på Bob Dylan dök upp. Sedan 2018 är det en grupp i veckan som ses.

– Jag brukar säga att vi är en kärntrupp som marscherar framåt under fanan ”vi hör vad han sjunger men vad fan är det han säger?!”, säger Peter och skrattar.

Till träffarna i ABFs lokaler på Sveavägen i centrala Stockholm förbereder Peter tre låttexter plus en i reserv. Efter att gruppen lyssnat på en av dem hjälps de åt med att översätta till svenska. Olika inspirationskällor och kopplingar till andra verk diskuteras – Peter har ofta med fördjupande litteratur. Slutligen kommer deltagarna in på ”fria fantasier”.

– Det är egna associationer. Kanske har någon alltid trott att låten handlade om en sak och upptäcker att det inte alls är så. Det roliga med Dylan är att man kan ha olika vinklar, säger Peter och vrider demonstrativt på glaset framför oss.

Men har gruppen efter sex års cirklar Dylanlåtar kvar att ta upp?

– Det finns över 500 att välja på. Dessutom en bunt inte utgivna texter och sådana som har getts bort till andra artister. Jag försöker att hitta olika teman och brytpunkter i hans karriär varje säsong.

Dessutom får nya deltagare välja favoriter även om de sedan tidigare har berörts.

– Det blir nytt ändå för vi har ibland glömt vad vi sagt och kommer på nya perspektiv.

Men trots åren av studiecirklar, det långa intresset och den djupa kunskapen om Bob Dylan säger Peter att han är ”lite känslig” för att bli sedd som Dylannörd.

– Om killar ska träffas och snacka Bob Dylan drar jag öronen åt mig. Eller om folk säger ”du älskar Bob Dylan”. Jag är fascinerad av hans arbete och okej, jag är ett fan.

Vad tycker då deltagarna i cirkeln om att Dylan fick Nobelpriset?

– Där är vi eniga. Dylan har gjort en rispa i populärmusiken som inte går att sminka över. Han vände upp och ned på allt och införde något helt nytt: Samhällsrelaterade texter och låtar där han var förbannad eller tog upp komplicerade relationer. Dylan öppnade luckorna.


Min ledarstil

• Jag har en pedagogisk ådra och en benägenhet att vilja lära ut och berätta hur det ska vara. Min pedagogik kan beskrivas som stillsamt auktoritär. Jag til- låter folk att prata men drar en gräns. Övriga ska vara tysta när en pratar.

• Att somliga är introverta och tänker mycket medan andra är mer extroverta och vräker ur sig känslor har jag inget problem att hantera. Jag kan säga: ”Du som sitter längst bak där, prata högre så att vi hör dig.” Och ingen slipper undan, alla får läsa och översätta. Det är det roliga, att alla tvingas upp ur den bekväma soffan. Jag förklarar att det inte handlar om att rimma utan bara om att förklara vad det står.

• Om jag vet något deltagarna inte vet berättar jag inte det utan lockar i stället deltagarna åt det hållet. Det gäller att få deltagarna att komma på saker i stället för att säga ”så här är det”. Jag förbereder mig mycket. Jag ser ett värde i att kunna bidra med något. För varje låt kollar jag på nätet vad som har skrivits om den.

• Jag läser olika analyser, kollar upp om någon gammal bluesartist har gjort den och om Dylan i så fall har inspirerats av den personen.

Publicerad i nummer 4, 2023