Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Cirkelledaren

Henrik Johansson

– kocken som blev arbetarförfattare

Han fascineras av begreppet klass och av konflikterna som pågår på svenska arbetsplatser. Henrik Johansson la kockförklädet på hyllan, satte sig vid tangentbordet – och blev författare

Men jag vill inte bli arg på honom, den manlige vikarien, det är ju inte hans fel att vi har en chef som ger kuktillägg i lönekuvertet.

När deltagarna har svårt att komma i gång med sitt skrivande brukar cirkelledaren Henrik Johansson kasta in en första mening som denna som är hämtad ur Hopsnackat, en antologi med Frances Tuuloskorpi som redaktör. Tanken är att deltagarna ska spinna vidare på berättelsen. Med meningen riktar han in skrivandet på arbete och klass.

Det var precis så Henrik Johansson själv började skriva – om jobbet på restauranggolvet. När han kom hem från arbetet som kock brukade han plita ner dagens tankar om allt som hänt i köket. Det var hans sätt att få koll på verkligheten och förstå konflikterna som rullade på likt ett självspelande piano. När allt kom på pränt blev det tydligare.

– Att skriva om arbete är så intressant, eftersom det på de flesta arbetsplatser finns ett motstånd mellan dem på golvet och ledningen. Konflikterna kan vara både ekonomiska och personliga och pågå i flera år. De går inte alltid att lösa eller undvika och ändå måste man fortsätta arbeta med människor som man inte har valt, säger han.

Detta spänningsfält blev så intressant för Henrik att det till slut resulterade i Av kött och blod, ett slags blandning mellan arbetarroman och deckare.

– Berättelsen började växa fram under min föräldraledighet. Jag sa upp mig och skrev en roman som jag fick utgiven. Och jag gick från att vara en person som läste en Jan Guillou-bok på semestern till att bli totalt litteraturbiten.

En skrivpedagogutbildning senare började han själv leda kurser och cirklar i att skriva om klass. Som småbarnsförälder är det svårt att avsätta kvällar till cirkellederi. Henrik Johansson fokuserar därför på helgkurser just nu och har dessutom skrivit och gett ut studiehandledningen Skriv om klass. Snart kommer också hans tredje boken Raya, där handling utspelar sig på ett bageri.

Han betecknar sig själv som arbetarförfattare. Klass är en hjärtefråga.

– Att få människor att skriva om klass är en slags demokratisering. Jag vill höra de här rösterna – inte bara dem om medelklassens bekymmer. Vi får bättre politik och ett bättre samhälle ju fler röster som hörs. Och genom att skriva om sitt arbete och sin klasstillhörighet får deltagarna också praktisk kunskap, säger han och fortsätter:

– Klasskildringar behöver inte vara något slags misärporr – tvärtom. Det finns något slags medelklassinställning att alla vill lämna arbetarklassen. Men så behöver det inte vara. Det finns en stolthet och gemenskap i arbetarklassen och många vill ha ett jobb som man kan släppa när man stämplar ut. Och genom att skriva om klass dokumenterar man också mycket kunskap, praktisk kunskap som är värd att försvara.

Publicerad i nummer 1, 2018