Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Film och TV

Apokalyps

– framför och bakom kameran

År 1969, under brinnande Vietnamkrig, vill filmproducenten Francis Ford Coppola filmatisera Josephs Conrads kortroman Mörkrets hjärta. En ännu okänd George Lucas ska regissera, och planen är att åka till Vietnam för att spela in filmen på plats. Ingen vill finansiera en så farlig produktion och projektet läggs på is.

Sju år och två Gudfadernfilmer senare är Coppola förutom en respekterad filmregissör också miljonär med egna pengar att investera i sin dröm. Eftersom Lucas är upptagen med Star wars bestämmer sig Coppola för att själv regissera och tar med sig frun Eleanor och deras tre barn till Filippinerna för vad de tror ska bli sexton veckor. I stället tar filminspelningen 238 dagar, månader av stiltje inte inräknat. I djungeln är det lätt hänt att allt går åt skogen.

Eleanor Coppola gör en dokumentärfilm om inspelningen, för dagbok och spelar i hemlighet in samtal med maken. Först på 90-talet sammanställs materialet av George Hickenloper och Fax Bahr till filmen Hearts of darkness: A filmmaker’s apocalypse, en av de bästa skildringar av en kreativ process som någonsin gjorts.

Den amerikanska militären vill absolut inte samarbeta med en kritisk film om Vietnam året efter att kriget tagit slut, så Coppola hyr helikoptrar av Filippinernas diktator Ferdinand Marcos. På grund av en pågående konflikt med kommunistiska rebeller i landets södra delar kommenderas helikoptrarna ständigt bort utan förvarning, ofta mitt i en tagning.

Budgeten drar i väg. En tyfon slår ut landets infrastruktur och krossar scenografier. Inspelningen står stilla för återuppbyggnad i två månader.

Många av skådespelarna dricker inte bara ständigt alkohol, utan röker också marijuana, tar amfetamin och LSD. Martin Sheen, som spelar huvudrollen, får ett nervöst sammanbrott och senare en hjärtattack. Marlon Brando, som fick en miljon dollar i veckan för sina tre veckor, dyker upp överviktig, neurotisk och oförberedd. Brando kräver att hans scener måste spelas in enligt schemat trots att manuset inte är klart. Coppola sliter sitt hår och låter honom improvisera. Om kvällarna pratar han med Eleanor om att filmen är en katastrof. Han funderar på att ta livet av sig. Redigeringen av filmen tar förstås oerhört lång tid, Det ryktas om att den aldrig kommer att bli färdig.

I desperation anmäler Coppola sin nästan färdigklippta film till filmfestivalen i Cannes, där den vinner Guldpalmen. Det skapar ett andrum att färdigställa till USA-premiären, och filmen blir en succé. Men han har inte riktigt vågat följa sin vision och klipper ner filmen till bara två och en halv timme. År 2001 kommer en ny version, redux, med motsatt problem: allt dugligt material inslängt oavsett om det tjänar helheten eller inte. Först i år, till sin 80-årsdag, har Francis Coppola klippt om filmen som han ville ha den hela tiden. Mästerverket har funnit sin slutgiltiga form.

Apocalypse now: final cut har svensk biopremiär i december. Den är också tillgänglig på bluray, med den oumbärliga dokumentären Hearts of darkness som extramaterial.


3 x Familjeliv på bio

RING MAMMA! (Lisa Aschan)
22/11 • Lisa Aschan (Apflickorna, Det vita folket) återvänder med en komedi om modersrelationen.

PARASIT (Bong Joon-ho)
20/12 • En smart, vass, Guldpalmsvinnande skröna om mötet mellan en rik och en fattig familj.

UNGA KVINNOR (Greta Gerwig)
24/1 • Flickboksklassiker i nytolkning med Emma Stone, Emma Watson, Saoirse Ronan och Meryl Streep.


3 x Efterlängtad återkomst

STAR WARS: RISE OF SKYWALKER (J J Abrams)
18/12 • Den nionde filmen om Skywalkerätten för George Lucas ursprungliga epos i mål.

FROST 2 (Chris Buck, Jennifer Lee)
25/12 • De ikoniska systerprinsessorna Elsa och Anna återvänder för ett nytt äventyr.

HANS SON PÅ GALEJEN (Charles Reisner)
25/12 • Detta Buster Keaton-mästerverk från 1928 (eng titel: Steamboat Bill, Jr) gör återbesök till bioduken till jul (Kino, Lund).

Publicerad i nummer 4, 2019