Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Film och TV

Försvunna i rymden

Streamingålderns löfte är att allt så kallat ”innehåll” – alla böcker, låtar, filmer och så vidare – ska vara tillgängliga för vem som helst, när som helst, förutsatt förstås att du är villig att betala en slant.

Och visst – det har blivit lättare att hitta gamla böcker och de många tävlande musiktjänsterna är en guldgruva för oss som nördar in oss på obskyr musik från förr. Men för filmens del är situationen inte alls lika lysande. För 10–15 år sedan hände det i princip aldrig i en av våra svenska storstäder att någon filmklassiker jag kanske ville se inte skulle gå att få tag på. Någon av videobutikerna hade den alltid, kanske på import-dvd, kanske på en dammig gammal vhs-kassett i källaren. Men nu är videobutikerna borta. Köp-dvd är inte heller en möjlighet i samma utsträckning längre.

Streamingtjänsterna, trots sina många förtjänster, duger inte som ersättare. När aktörer som HBO och Netflix etablerade sig i Sverige hade de ofta ganska stora kataloger av äldre film, eftersom de ännu inte hade rättigheter till särskilt mycket nytt material. Under åren har de i tysthet städat i ”lagret”. Filmer som sågs av få personer försvann, fokuset försköts till nyproducerat eget innehåll. Prenumerationsavgifterna är så låga per tittad minut att företagen måste fokusera på sådant som driver tittande och lojalitet: helst långa serier som inte är tillgängliga någon annanstans.

Youtube är ofta ett bra komplement för de allra äldsta filmerna, men där är det i gengäld svårt att bedöma om titeln är piratad eller inte. Oftast är svaret tyvärr ja. Samtidigt som man ju är tacksam för att innehållet finns någonstans över huvud taget frustrerar det oss som vill att rättighetsinnehavarna inte ska förfördelas.

Det finns en motrörelse i dag, passionerade cineaster som kämpar för att tillgängliggöra filmhistorien – klassikerna, kultfilmerna och den några år gamla smalare kvalitetsfilmen. Vi ser äntligen allt fler nypremiärer på bio. Många bibliotek har noterat problemet och rustar upp sina klassikersamlingar. Och det finns faktiskt digitala tjänster med ypperligt innehåll, om man har tålamod att leta på fler än ett ställe. Jag har listat några favorittjänster här intill.


3 x musikfilm på bio

LOS BANDO (Christian Lo)
15/6 • Rolig och rörande spelfilm om tonårsdrömmen att bli norsk mästare i rock.

WHITNEY (Kevin Macdonald)
6/7 • Fantastiskt dokumentärteam har fått full tillgång till Whitney Houstons närmaste.

MARIA BY CALLAS: IN HER OWN WORDS (Tom Volf)
24/8 • Dokumentär om operalegenden bygger på privata inspelningar, super 8-filmer och brev.


3 x sommarthriller på bio

DEN BLOMSTERTID NU KOMMER (Victor Danell, Olle Tholén)
20/6 • Katastrofthrillern av svenska långsfilmsdebutanter är finansierad av fansen.

SICARIO: SOLDADO (Stefano Sollima)
29/6 • Det ohyggliga knarkkriget på gränsen mellan USA och Mexico fortsätter.

MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT (Christopher McQuarrie)
3/8 • Tom Cruise och IMF-teamet återvänder för mer halsbrytande sommaraction.

Publicerad i nummer 2, 2018