Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Film och TV

Fortsätt kämpa!

Skrattande barn gungar på en lekplats. En ung mamma lyfter upp en liten pojke i famnen. Bakom stängslet till lekplatsen står samma kvinna och skriker, ljudlöst. Det här är en mardröm. En sanndröm. Hon är äldre nu, tärd och trött, med en väska full med vapen. Hon försöker stoppa jordens undergång, men samtidigt som hon kämpar varje dag för att förhindra katastrofen vet hon att världen är full av föräldrar som älskar sina barn men inte hör varningarna. Sedan ljuset, förkolnande kroppar, tryckvågen – allt är aska. Barnen är aska.

Om inte James Camerons Terminator 2: Domedagen vore en actionthriller skulle den i dag betraktas som en av filmkonstens odödliga klassiker. Men filmkritiker och prisjuryer premierar sällan genrefilm. Möjligen hyllas en regissör som Quentin Tarantino, som leker med etablerade former, eller Michael Mann, för filmer som Heat, där Al Pacino och Robert De Niro bräsar på med stora, manliga psykologiska processer. Terminator (1984) och Terminator 2 (1991) lyckas med något helt annat. De förädlar genrefilmens berättartradition till sin renaste, mest effektiva form, och gestaltar inom skräckthrillerns och actionrullens ramar en djupt existentiell berättelse.

I Terminator skickas en robot från framtiden för att mörda en kvinna vars ännu ofödda son John Connor en gång ska leda mänsklighetens motståndsrörelse mot maskinerna. Connor skickar en soldat att försvara sin mamma – en man som i en elegant tidsreseparadox kommer att bli hans far.

I Terminator 2 är planen densamma, men titelns robotar är två, en som vill döda den nu tonårige John Connor och en som ska skydda honom. Kvinnan Sarah Connor är inspärrad på mentalsjukhus efter ett planerat terrordåd mot företaget som i framtiden kommer utveckla AI-systemet som ska bli världens undergång.

Att se Linda Hamilton osminkad och benhård på bioduken var vid den här tiden en chock. Under 80-talet hade hon spelat Skönheten i tv-serien Skönheten och Odjuret, 1990 figurerade hon på tidningen Peoples lista över världens vackraste människor. Men James Cameron, som precis hade regisserat den mäktiga Aliens med Sigourney Weaver i huvudrollen, visste att en kvinna kan bära en roll av den här fysiskt kompetenta typen.

Hamilton skapar i Terminator 2 ett nyanserat porträtt av en bitter och utmattad kvinna som drivs till vansinnets gräns av att kämpa för mänsklighetens överlevnad när ingen lyssnar på henne eller tror på hotet. Undergången är en global kärnvapenkatastrof, men det går i dag inte att se om filmen utan att tänka på klimatkrisen och domedagen vi i dag alla konfronterar. Barnen på lekplatsen. Kvinnan skriker. Ingen lyssnar.

28 år efter Terminator 2 är behovet av filmer om kamp och hopp större än någonsin, och Cameron producerar äntligen en direkt uppföljare med samma skådespelare i rollerna. Filmen heter Dark fate, men vi minns att framtidens John Connor i Terminator skickade ett meddelande genom tiden till sin mor: ”No fate but what we make for ourselves.” Slutet är ännu inte skrivet. Även när oddsen är överväldigande måste vi fortsätta kämpa.


3x Musikdokumentär på bio

BLUE NOTE RECORDS: BEYOND THE NOTES (Sophie Huber)
13/9 • Det legendariska jazzbolagets 80-åriga historia med bl a Miles Davis, John Coltrane och Norah Jones.

MARIANNE & LEONARD – WORDS OF LOVE (Nick Broomfield)
11/10 • Tragisk kärlekssaga om Leonard Cohen och hans norska musa Marianne Ihlen.

ELLA FITZGERALD: JUST ONE OF THOSE THINGS (Leslie Woodhead)
4/11 • Jazzgiganten följs från talangtävlingar i Harlem på 1930-talet genom en halvsekellång storkarrriär.


3x Sekelskifte på bio

BREVBÄRAREN SOM BYGGDE ETT PALATS (Nils Tavernier)
6/9 • En fransk brevbärare på 1880-talet vill bygga ett palats åt sin kärlek. Sann historia!

BORTOM DET SYNLIGA – HILMA AF KLINT (Halina Dyrschka)
4/10 • Dokumentär om det abstrakta måleriets svenska pionjär.

CURIOSA (Lou Jeunet)
9/10 • Erotiskt drama av kvinnliga
filmskapare om sexuell frigörelse på 1890-talet.

Publicerad i nummer 3, 2019