Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Film och TV

Se det här

istället för Mad men

Dan LindbergDet finns en särskild plats i helvetet för kulturskribenter som aldrig tog sig förbi första säsongen av Mad men.
Mitt försvar kommer att låta så här: jag gillar inte reklambyråer och yta, sexism och karriärhunger, cigaretter utan filter och affärsluncher med ostron och dry martini. (Allt är inte sant, men i helvetet får vita lögner duga.)
Jag har valt andra dvd-boxar än Mad men, Sopranos, Dexter och The wire. Kanske är de varmare i framtoningen, mer eftertänksamma, kanske är det något annat.
Som Treme, en dramaserie om folk från New Orleans som återvänder tre månader efter orkanen ”Katrina” 2005. De letar efter sina vänner, hus och släktingar. Och gärna ett gig så man kan spela ihop några dollar. För flera av seriens karaktärer är musiker, och därförflödar jazzen i Treme, som mäktig gemensam rit och ryggrad i svåra tider.

Tremes politiska inramning är Bushadministrationens hånfulla behandling av New Orleans befolkning. John Goodman ger röst åt folks ursinne i rollen som universitetsprofessor med rätt att dagligen smäda Washington. Hans hustru är medborgarrättsadvokaten som outtröttligt driver fall där myndigheterna, ofta med rasistiska förtecken, behandlat folk illa. Jag skulle rösta på dem i varje val.
Mindre drama och mer humor (även om Treme har gott om det också) får man med serien Bored to death. Här pratar vi New York-stadsdelen Brooklyn à la judiskt självhat och en av dess urinvånare, Jonathan, författare med skrivkramp som halkar in på en olicensierad privatdetektivbana.
Nåja, deckaruppdragen är mest ett sätt för serien att skapa kontaktytor för samtal om havererade relationer, nojor och varför man måste sluta dricka. Samtidigt ger de hårdkokta uppdragen Jonathan (Jason Schwartzman) en chans att dölja sin lätt veka personlighet.
Fast det behöver han inte göra tillsammans med sin bästis, en vilt skäggig och överviktig nallebjörnstyp spelad av Zach Galifianakis. Vännerna stöttar varandra på ett sätt som brukar vara förbehållet kvinnliga karaktärer.

Skippar man dramat helt och går för 100 procent komedi hamnar man på andra sidan USA, i liberala Oregon. Där ligger Portlandia, en förvriden version av delstatens största stad, Portland.
Portlandia driver hejdlöst – men kärleksfullt! – med människor som försöker vara alternativa och sky det konforma, men som trendängsligt jobbar på sina ”kreativa” portfolio. Tänk: ”Jag jobbar på kafé – men är också dj!”
Det är vegetariskt och genuskorrekt, och glömmer man tygpåsen till affären hamnar man i ”svarta boken”.
Även här finns mjuka män som lägger huvudet på sned. Som borgmästaren i staden, som uppkrupen på sin pilatesboll försöker bättra på lokalpolisens image genom beslut om mer välkomnande uniformer.

 


 

Nytt på DVD

Fångar och spioner

• Tinker, tailor, soldier, spy är Tomas Alfredsons vision av det kalla krigets blekgråa 70-tal. Filmen bygger på John le Carrés bok om den brittiske före detta toppagenten George Smileys uppdrag att hitta den dubbelagent som förser Moskva med förödande användbart material.

• I svenske Michel Wenzers dokumentär At night I fly visar livstidsdömda fångar i USA:s New Folsom Prison hur de mentalt försöker överleva genom egna poesiuppläsningar, gospelkörövningar och bluesgitarrspel på rastgården. Det är plågsamt och vackert på samma gång. DL


Gammalt på DVD

Kubricks tidiga

Svenska Studio S Entertainment är duktiga på att plocka fram filmhistoriska guldkorn. Nu finns tre av Stanley Kubricks tidigaste filmer i fina dvd-produktioner: Killer’s kiss (1955), en film noir-historia med mord, kidnappning och hämnd. Spelet är förlorat (1956), om det perfekta brottet, avancerat berättad med återblickar och hopp i tiden. Ärans väg (1957), där Kirk Douglas spelar en överste under första världskriget som försöker förhindra att tre soldater, anklagade för feghet, ska arkebuseras av den egna franska armén. DL


 

Dan Lindberg, filmvetare med folkbildarambition som även föreläser och håller cirklar i konsten att se på film.