Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Film och TV

Välj din verklighet!

Den 28 december släppte filmtjänsten Netflix en liten nyårskaramell – den interaktiva filmen Bandersnatch, i regi av David Slade och manus av Charlie Brooker. Året är 1984, programmeraren Stefan Butler drömmer om att göra ett tv-spel baserat på en roman som hans avlidna mor gillade. Projektet strular, Butlers psykiska hälsa svajar, verkligheten känns liksom fjärrstyrd. Det är den också, för det är du, tittaren, som gång på gång får välja vad han ska göra. Ta medicinen eller spola ner den? Hoppa från balkongen? Få ett sammanbrott och mörda någon? Beroende på hur du väljer, avslöjas helt olika ”sanningar” om vad som pågår i berättelsen. Kanske är huvudpersonen utsatt för ett hemligt experiment, kanske finns det parallella verkligheter; kanske är det till och med en tv-tittare i framtiden som kontrollerar hans handlingar (det är faktiskt ett av sluten). Hur lång filmen är beror också på hur man väljer.

Bandersnatch är läskig och kul, som allt av Charlie Brooker. Kritiker har kallat den allt från en kul gimmick till en hel revolution. Den är ingen engångsföreteelse. Netflix har i all tysthet satsat på interaktiv underhållning i några år. Det glunkas om att en till vuxenfilm av samma typ redan skulle vara producerad. Tidigare tester inkluderade två animerade barnfilmer och en animationsserie baserad på dataspelet Minecraft. Den gjorde man tillsammans med Telltale Games, ett nyligen insomnat dataspelsföretag som specialiserade sig på spel av mycket hög kvalitet där man under tidspress skulle välja vad som skedde därnäst.

En annan potentiell partner Netflix ska ha förhandlat med är Choose Your Own Adventure (som nu surt har stämt Netflix för varumärkesintrång). På 1980-talet dominerade förlaget marknaden för böcker med samma idé. Konkurrenternas Ensamma vargen, som var störst i Sverige, har dykt upp i nytryck det senaste årtiondet. I Finland utkom i fjol till och med en litterär roman strukturerad som ett välj-ditt-egetäventyr, om inbördeskriget 1918 och de små och stora val som kunde styra ett människoöde den gången.

Bandersnatch är inte en ny idé. I sin novell Trädgården med gångar som förgrenar sig drömde Jorge Luis Borges redan 1941 om en roman där alla möjliga handlingar utspelar sig samtidigt. Senare skulle en sådan struktur kallas för en hypertext.

Den första interaktiva filmen, Radúz Cinceras Kinoautomat, visades på världsutställningen 1967. Då fick en moderator komma ut och hjälpa publiken att välja nästa scen. I dag finns redan dataspel som tittar på dig genom en kamera medan du spelar och kan läsa av dina känslor – liksom experimentfilmer där samma teknologi används för att styra handlingen baserat på dina reaktioner.

Det interaktiva berättandet hotar knappast det traditionella, men är ett roligt komplement. Kanske till och med 2000-talets konstform, så som filmen var förra århundradet.


3 X Talangdrömmar på bio   


BALLADEN FRÅN TIBET
(Wei Zhang)
8/2 • En grupp blinda barn reser från Tibet till Shangai för att delta i ett talangprogram.


DUMPLIN
(Anne Fletcher)
1/3 • Tävlande i en skönhetstävling i Texas gör uppror mot normerna.


TEEN SPIRIT
(Max Mingella)
14/4 • En sångtävling ger blyga Violet (Elle Fanning) chans på ett helt nytt liv.


3 X Ikoner på bio


EN DAG TILL ATT LEVA
(Raúl de la Fuente,Damian Nenow)
8/3 • Hyllad animation om reportern Ryszard Kapuscinski i inbördeskrigets Angola.


EN KVINNA BLAND MÄN
(Mimi Leder)
8/3 • Drama om Ruth Bader Ginsburgs första banbrytande jämställdhetsfall inför Högsta Domstolen i USA.


VINCENT VAN GOGH – VID EVIGHETENS PORT
(Julian Schnabel)
29/3 • Willem Dafoe gör sin kanske starkaste roll som Vincent van Gogh.

Publicerad i nummer 1, 2019