Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Just nu

Utan alla svar

JOHANNES ANYURU är en av våra mest hyllade författare. Sedan lyrikdebuten år 2003 har han fått fler priser än vad som går att räkna upp. I september kommer hans nya roman Ixelles. Enligt honom själv den första bok han skrivit som inte har ett tydligt budskap eller svar.

JOHANNES ANYURU
Född: 1979 i Borås. Uppvuxen i Växjö.
Bor: På Hisingen, i Göteborg med fru och parets fyra barn.
Aktuell: Med nya den romanen Ixelles.

Johannes Anyurus förra roman – De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, från 2017 – belönades med Augustpriset, dramatiserades och översattes till flera språk. Med hans nya – Ixelles – har han provat ett nytt grepp:

– Med Ixelles har jag försökt skriva en bok utan egentligt budskap eller svar och komma undan mitt eget begär efter att hela tiden veta vad som är rätt, säger Johannes Anyuru.

I stället har fokus varit att hitta tillbaka till en ursprunglig glädje i fabulerandet. Samtidigt säger Johannes Anyuru att han aldrig har känt att han kan skriva bara för skrivandet.

– Det beror väl på klass egentligen. Många konstutövare från arbetarklassen känner ett ansvar att berätta om världen de kommer ifrån. Att använda sin röst.

I Ixelles jobbar den kvinnliga huvudpersonen med att hitta på fiktiva gestalter som griper in i samhällsdebatten, ofta utifrån att de är offer för rasism och förtryck. När hon tar på sig ett uppdrag att skriva om ett fattigt och våldsamt område i Belgien där hon själv har växt upp konfronteras hon med sitt förflutna och med lögner som hon har berättat för sin son.

Johannes Anyuru berättar att den nya romanen också utgör ett bokslut över ett drygt decennium av undervisning i kreativt skrivande i aktivistiska sammanhang, ofta i stigmatiserade förorter. Där skriver elever om bröder som blivit mördade.

– Det finns en folkrörelse i förorten som handlar om varför vi inte sörjer de här pojkarna. Huvudpersonen i den nya boken har älskat en sådan ung man som verkar omöjlig att älska och omöjlig att sörja.

Även om karaktärerna i Ixelles arbetar med offentlig debatt om dagsaktuella ämnen definierar Johannes Anyuru inte boken som direkt politisk. Och framför allt inte åsiktsdriven.

– Det som har förändrats är att jag inte vet vad jag tycker. Och jag tröttnade på att ha en åsikt om allt. Det började kännas falskt.

Den förra romanen hade med sitt dystopiska framtidsscenario drag av science fiction. I den nya flyger extremt rika människor helikopter privat och äter på dyra restauranger där det som konsumeras utan upplevelser.

– Det är roligt att skriva för det är så långt ifrån mig själv. En viktig plats i Ixelles är biblioteket.

– Jag tycker så mycket om bibliotek att jag inte förstår varför inte alla böcker utspelar sig där. De är ju så utopiska. Där har vi samlat allt vi vet så att vi och vem som helst som kommer efter oss kan ta del av det och minnas. En sådan plats är ju full av hemligheter, berättelser och äventyr.

Publicerad i nummer 3, 2022