Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Kulturland

Italien– blickar hellre bakåt än framåt

Journalisten KRISTINA KAPPELIN bor i Rom och har skrivit fem böcker om Italien – aktuell med Italiensk dagbok. Vi bad henne fånga kärnan i den italienska kulturen.

Jag läste någonstans att om bara vanligt folk hade röstat, skulle Italien ha vunnit årets Eurovisionsfestival. Hjärta och smärta och skolade operaröster, mot en bakgrund av antikens ruiner. De flesta italienare jag känner rodnar vid blotta tanken av att ha representerats av de skönsjungande korgossarna i Il volo. Och ändå träffade de mitt i prick, trots eller kanske just därför att de är så totalt otidsenliga. I det avseendet avspeglar de Italien där landet befinner sig i dag, vid ett kulturellt vägskäl. Att vara det man alltid har varit eller försöka gestalta något nytt, det är frågan.

Det kan vara väldigt tungt att släpa på ett storvulet kulturarv. Länder som inte har så mycket historia att falla tillbaka på, ser framåt. Länder som Italien löper risken att stå kvar och stampa på samma fläck. Det beror inte bara på italienarna utan även på omvärldens förväntningar. Vi älskar Italien för det gamla, de arkeologiska utgrävningarna, renässansens konstnärer och skulp- törer, för Giuseppe Verdi och Federico Fellini. Få av oss letar efter något nytt och spännande och om sanningen ska fram har det heller inte funnits mycket av den varan på länge.

Men kultur är inte bara geni och kreativitet. Det är också politik och pengar. Under Silvio Berlusconi rådde total förlamning, då all konst måste ta ställning för eller emot honom. Kultur ställer ingen mat på bordet, sade den dåvarande finansministern.

Sedan kom den långa ekonomiska krisen, med ännu mindre finansiering och en viss självrannsakan. Italien behöver kanske inte bara vara finkulturens land per eccellenza.

Och nu äntligen börjar det hända saker i kulturlivet. I årets filmfestival i Cannes hade Italien tre bidrag. Ett av dem var Paolo Sorrentinos nya film Youth, lika vacker men mycket bättre än La grande bellezza, som vann en Oscar för bästa utländska film förra året. Roms legendariska filmstad Cinecittà är på nytt ett centrum för utländska filmproduktioner från hela världen.

Flera nya tv-serier har gjort succé utomland, som Gomorra och Romanzo criminale. På litteraturens område höjs Elena Ferrante till skyarna. Hennes tetralogi om vänskapen mellan två kvinnor, l’Amica geniale, är på allas läppar i USA och England. Nästa år kommer böckerna på svenska.

Till detta kommer att hela Europa nynnar på Grande amore. Av någon outgrundlig anledning.

Fler länder som tidningen Fönstret tagit kulturtempen på: