Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Museibesöket

Jultomtar och

ett flytande palats

Vi besökte: KALMAR LÄNS MUSEUM.
Vår guide: Museichefen Örjan Molander.
Guidens favorit: Självporträtt av Jenny Nyström i Paris (1884).
Fönstrets favorit: Vi två av Jenny Nyström (1895).


16:02

Vi börjar på museichefens tjänsterum, med utsikt över Kalmarsund och Öland som en strimma vid horisonten.

– När det är fint väder kan jag nästan ta på Färjestaden, jag ser de enskilda husen. Det är sex kilometer dit, lika långt som det är från Ölands östkust till platsen där Kronan sjönk. Så folk på land måste ha hört explosionen och sett det hända, säger Örjan Molander.

Utställningen med ett tusental av de mer än 35 000 föremål som bärgats sedan resterna av det söndersprängda krigsskeppet Kronan hittades på Östersjöns botten för 40 år sedan är museets verkliga dragplåster.


16:04

Men vi börjar med chefens favorit – det nyligen restaurerade självporträttet i olja av stadens dotter Jenny Nyström (1854–1946). I dag är Jenny Nyström mest känd för sina illustrationer av jultomten och andra julmotiv. Färre känner till att hon var en av de första svenska kvinnor som gick på Konstakademien och att hon vann guldmedaljen vid vårsalongen i Paris 1884.

– Hennes oljemålningar är i klass med både Anders Zorns och Carl Larssons.

Men Jenny Nyström tvingades sluta måla i olja för att kunna försörja sin man, som var sjuklig, och sonen Curt genom med att arbeta som illustratör. Det var så den svenska jultomten fick ett ansikte.


16:10

I hård konkurrens med Jenny Nyströms bedårande tomtar väljer Fönstret ännu en av hennes oljemålningar som sin favorit. Tavlan Vi två målades 1895, då Curt var två år. Både han och mamma tittar rakt mot betraktaren mot en försommargrön bakgrund med djupröda vallmoblommor. Ljuvligt!

16.10

Länsmuseet är inrymt i ett av Kalmar högsta hus, en gammal ångkvarn där en gång tonvis med spannmål från sydsvenska åkrar maldes till mjöl.

– Det var på väg att rivas, men sedan beslutade Kalmar stad att rädda flera äldre industribyggnader, berättar Örjan Molander.

En historia som slutade med att Kalmar fick ett pris för att, till skillnad från många andra svenska städer, varsamt ha restaurerat sin stadskärna.


16:12

Men det är på tredje våningen som de flesta besökare flockas. Regalskeppet Vasa må vara bättre bevarat. Men berättelsen om Kronan är snäppet vassare. Från den inkompetenta riksamiralen som fick dåtidens största och modernaste krigsskepp att kantra när han under ett pågående slag mot danska flottan gav order om en kursändring utan att först stänga kanonluckorna, till hur 42 av de 850 personerna ombord räddades bland annat av öländska bönder som såg fartyget explodera och skyndade till undsättning.

– Kronan var ett flytande palats. Tänkt dig ett slott, men på sjön. Det var fullt med lyxartiklar, fina viner och dyrbara kryddor. De flesta praktfynd tillhörde riksamiralen personligen, säger Örjan Molander.


16:35

Till Örjan Molanders personliga favoriter hör också de kläder som dykarna lyckats ta med upp. Bakom glas i montrar ligger skjortor, band och rosetter i vackert mönstrade sidentyger.

– Det vänder upp och ner på vad som anses manlig och kvinnligt.

Ombord på Kronan gick officerare klädda likt påfåglar, som om de var med i en teaterpjäs. Även flera av manskapets enkla skjortor och byxor har osannolikt nog överlevt mer än 300 år, skyddade av leran på havsbotten.

– De fick inga uniformer utan fick ha med sig sina egna kläder.


Plus:
Kaféet där man kan fika framför en kopia Jenny Nyströms föräldrahem.

Minus: Hade gärna sett ännu mer av Jenny Nyström.

Bonus: Till den 29 mars visas Jenny Nyströmutställningen Illustratör och pionjär från Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm.

Publicerad i nummer 1, 2020