Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Sju skäl att läsa ...

...Jon Fosse

– en ”svår” författare, som är lättläst

1. Därför att Jon Fosse är den störste författaren som skrivit på nynorsk efter Tarjei Vesaas, en viktig föregångare. Nynorsk bygger på dialekterna som talas på Vestlandet i Norge, och bara tio procent av norrmännen använder den. Nynorskan är konkret och avskalad, och gör alla sina brukare till poeter. Svår att översätta.

2. Därför att hans språk ligger nära musiken. Som ung spelade han i ett Creedenceinspirerat band, och drömde om att bli rockmusiker. Hans genombrottsroman har titeln Stängd gitarr (1985).

3. Därför att han skriver vackert om tilltufsade människor. Fosses värld är både mystisk och vardaglig. Depression breder ut sig som dimma, enstöringar super ner sig, äktenskap går sönder. Men längst inne vet Fosses gestalter att ”det tomma mörkret lyser”.

4. Därför att Fosse formulerar ett ödmjukt hopp för vår tid. Som Leif Zern har beskrivit det: ”Hos Fosse är människornas väntan varken komisk eller skrämmande – den liknar mer ögonblicket före nåden.” Som det heter i en nyckelfras på nynorska: ”Og livet er jo venting”.

5. Därför att hans dramatik är sant nyskapande, trots att ”pjäsförfattare” ville han inte bli. Skådespelaren Stina Ekblad kallar honom ”tonsättare”. Hon ser hans pjäser som partitur, och tackar honom för det förtroende han ger skådespelare och regissör att tolka hans ordmusik.

6. Därför att Fosse också har en komisk sida som blommar fritt i Hundmanuskripten, en kärleksförklaring till dem alla: Skeppshund, knähund och byracka. De tre deltitlarna är ren poesi, som hundar alltför väl känner igen: ”Nei å nei”, ”Du å du”, ”Fy å fy”.

7. Därför att Jon Fosse är något så ovanligt som en lättläst svår författare. Lätt att begripa. Svårigheten ligger hos läsaren. Man måste öppna sig, våga låta sitt liv förvandlas. Att läsa är alltid en risk.

• Om du bara ska läsa en bok av Jon Fosse så är det kärleksskildringen Trilogin, från 2015. Fast man kan värma upp med novellerna i Prosa 1.

Publicerad i nummer 4, 2023