Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Tio frågor

– 10 frågor om att leda

Han kom på ”Grej of the Day”

Hans pedagogik sprider sig som en löpeld – och den är enkel och alldeles gratis. Mellanstadieläraren MICAEL HERMANSSON skapar kunskapstörst med mikrolektioner som fylls med ”Grej of the day”.

Micael Hermansson
Ålder: 51.
Bor: I Umeå.
Gör: Mellanstadielärare.
Bakgrund: Uppvuxen i Tärnaby. Utbildad mellanstadielärare med 28 år i yrket. Är frågesportsnörd och har deltagit i tv-programmen Vem vet mest? och Svagaste länken.


 

1. Hur går din mikrolektion till?
– Varje morgon tar vi cirka åtta minuter då jag berättar om vad som helst som kan vara spännande och gärna lite magiskt. Jag berättar om en person, en händelse, en byggnad, en
plats ... Berättelsen ska innehålla kuriosa och bilder. Det viktiga är att det blir kort och kittlande, annars förlorar det sin magi. Jag gläntar på kunskapsdörrar, och när man gör det på ett spännande sätt – då händer något.
 


2. Vad händer med eleverna då?

– Fantasin sätter i gång, de blir sugna på att veta mer, och hänger upp sina kunskapsbitar på annat. Det är som att lägga pussel, snart får de syn på något annat som hänger samman med det man har pratat om. Efter några månader har de fått så många pusselbitar att de kan bygga ett hörn i pusslet och se samband: ”Vänta nu ... Malala (fredspristagaren från Pakistan), hon påminner ju om Rosa Parks (amerikansk medborgarrättskämpe).”

3. Hur kom det sig att du började med mikrolektioner?
– Jag pluggade inför en frågesport och tänkte att jag skulle lära mig tio nya saker om dagen. Då kom jag på att barnen skulle kunna lära sig en ny allmänbildande sak om dagen. Så började det som jag kallar Grej of the day.

4. Hur väljer du ut Grej of the day?
– Jag har en lång lista som räcker flera år framöver och som jag kan plocka ur: Påskön, Cheopspyramiden, Eiffeltornet, intressanta livsöden som Marie Curie, Dag Hammarskjöld, Albert Einstein, Martin Luther King. Det får gärna vara ett ämne som har lite magi runt sig. Vi har också News of the day där vi kort tar upp en eller två nyheter om dagen, och där man också lär sig se samband. NärmanserattAledertillBsomledertillC–då är kunskapscirkeln sluten, och väven klar.

5. Något annat viktigt i sammanhanget?
– Att repetera mycket. Barnen får alltid en hemuppgift: när de kommer hem ska de berätta om något de har lärt sig under dagen. Det är ett sätt att repetera. Sedan lägger jag också in en liten quiz då och då med frågor om det vi har tagit upp.

6. Varför?
– Repetition gör att man minns. Därför tar jag alltid två steg fram och ett tillbaka.

7. Vilken effekt har mikrolektionerna fått i ditt klassrum?
– Jag får klassen med mig i kunskapen på ett helt annat sätt. Jag har kört i sex år nu och märker tydlig skillnad före och efter Grej of the day. Vår slogan är "Kunskap är coolt" och det känns som om barnen tycker det, på riktigt.

8. Skulle Grej of the day fungera i vuxenundervisning också?
– Ja, det tror jag. Det viktiga är ju att det blir lustfyllt. Att överraska, slänga upp korten och se var de landar kan ge mycket.

9. Vilket tips kan du ge cirkelledare som vill anamma ditt tänk?
– Att en mikrolektion ska överraska, kittla, vara snabb och enkel – pang på. Jag säger som Per Gessle: ”Don’t bore us, get to the chorus” (Tråka inte ut oss, kom till refrängen).

10. Kan du ge något exempel?
– Har man en gitarrcirkel finns det säkert någon anekdot om en gitarr eller känd gitarrist att berätta. Det ska skapa ett "aha". Om man inleder med något magiskt, väcker man lusten och det blir lättare att traggla vidare med resten.

Fler som fått tio frågor om ledarskap i tidningen Fönstret: