Hoppa till huvudinnehåll

Fönstret Fönstret

Tio frågor

”Vi vill påverka idén om manlighet”

SHANGA AZIZ är medgrundare och ordförande för den ideella organisationen Locker Room Talk som arbetar med att påverka normer om manlighet genom att prata med unga killar i omklädningsrummen.

SHANGA AZIZ
Ålder: Fyller 25 den 7 juni.
Familj: Sex bröder och en syster som inte finns med oss längre.
Utmärkelser (i urval): Årets ungaledare, 2017, EM-silver i Ung företagsamhet 2018, utsedd till en av framtidens ledare av tidningen Chef 2019, Kompassrosen för ungt ledarskap 2019.


1. Varför omklädningsrummet?

– Forskningen pekar på det som en utsatt och stängd miljö där vuxna, tränare och ledare inte har koll och där idéer om manlighet formas. Vi vill göra rummet tryggare.


2. Hur kom du och medgrundaren Rogerio Silva på idén?

– Vi gick tillbaka till egna erfarenheter av omklädningsrummet som en plats där kvinnor ofta blir utsatta av män på olika sätt. Vi påverkades också av att Donald Trump under presidentkampanjen ursäktade övergrepp med att det bara var ”locker room talk”. Riksidrottsförbundet hade många värdegrundande dokument om jämställdhet men få verktyg. Vi ville översätta forskning och policydokument till konkreta övningar.


3. Vad kan det vara?

– Just nu jobbar vi till exempel med Coach Journey som innebär att vi skickar hem ett paket med VR-glasögon. Ledare får gå in i ett virtuellt omklädningsrum och likt ett spel utveckla sitt ledarskap genom konkreta situationer och verktyg framtagna av experter.


4. Ni är en ideell förening men hämtar bland annat inspiration från företagen. Varför?

– Det finns aktörer som har lyckats skapa otroligt stort engagemang bland vår målgrupp, till exempel spelet Fifa. Vi tittar på hur vi kan inspireras av det för att skapa intresse för de frågor vi jobbar med.


5. Varför är det viktigt att unga killar utbildar?

– Många organisationer som engagerar kvinnor har länge drivit på frågan. Vi vill engagera fler män. Det finns ett värde i att samla killar som har erfarenhet av omklädningsrummet och vill vara med och skapa förändring.


6. Ni arbetar med ”värdebaserat ledarskap”. Vad innebär det?

– Att värderingar ska styra ledarskapet. Många ledare har fantastisk kunskap kring det sporttekniska, men det är också viktigt att förmedla värderingar: Hur vi uppträder när vi ses i omklädningsrummet eller när vi är på planen och träffar spelare från andra lag.


7. Vad förmedlar ni om idrottsledarnas roll?

– Vi jobbar med emotionell intelligens – att förstå egna känslor och kunna hantera och känna igen dem, att se de förväntningar som formar oss. Killar formas av att de förväntas prata med kroppen i stället för med rösten och språket. Där jobbar vi mycket med tränarna.


8. Hur tycker du om att arbeta som ledare?

– Jag försöker att sätta grunden för vad målet ska vara och påminna oss om det. Samtidigt behöver vi inte springa på alla bollar. Det är viktigt att det finns driv och engagemang i varje steg, samtidigt som vår grund är kunskap, evidens och fakta. Jag vill själv leva upp till det värderingsbaserade ledarskapet.


9. Hur hoppas du utvecklas som ledare i framtiden?

– Jag vill fördjupa min egen kunskap och bli ännu bättre på att fira tillsammans med den egna gruppen. Det är lätt att snabbt hoppa på nästa grej och inte se det värdefulla man skapar under tidens gång.


10. Har du tips till andra unga med idéer?

– Att våga utmana sig och inte tänka att jag kan allt utan ta hjälp av andra. Men också att begränsa sig. När vi började drog många i oss och ville att vi skulle ta upp alla frågor om jämställdhet. Vi bantade ned det till omklädningsrum och killar 10–14 år inom idrottsrörelsen. Det är där vi vill bli bäst.

3 ledare jag beundrar

IDA TEXELL – kommundirektör Upplands Bro och ordförande för Scouterna. Hon är väldigt bra på att visa hur vi skapar mål och tar oss dit. Alla är medvetna om var de är och vart de ska.

ANNA HOLMBERG BORKMANN – innovation manager på Sahlgrenskas och Chalmers entreprenörsskolor. Levande kunskapsbank och man fattar alltid vad hon menar – det finns knappt någon som är tydligare och kan förklara så enkelt i alla lägen.

MARIA MODIGH – Co-CEO och head of partnership på 29K. Ser när en strategi inte håller och utmanar den alltid för att det ska funka. Hon är bra på att ge mod och kraft när man står inför svåra beslut och situationer.

Publicerad i nummer 2, 2023

Fler som fått tio frågor om ledarskap i tidningen Fönstret: